Depresja wśród dzieci i młodzieży - samookaleczenia, myśli samobójcze. Jak rozpoznawać i wspierać.

📆 Termin: 24.10.2024 r. (Czwartek)

🕔 Godzina: 17:00 – 20:00

🧾 Cena: 250 zł/os

 💻Forma: Online na żywo 

Koszt zawiera:

  • Pakiet materiałów szkoleniowych
  • Zaświadczenie dla każdego uczestnika wydane  na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

 

Problemy samookaleczeń i depresji wśród dzieci i młodzieży stają się coraz bardziej widoczne i nie wolno ich ignorować. Samookaleczanie to sygnał, że młodzi ludzie zmagają się z poważnymi trudnościami i potrzebują wsparcia. Ważne jest, by odpowiednio reagować i nie pozostawiać tych sygnałów bez odpowiedzi, jednocześnie szukając skutecznych rozwiązań. Kluczowa w tym procesie jest ścisła współpraca z rodzicami.

Wczesne objawy depresji nie zawsze wymagają specjalistycznej wiedzy psychiatrycznej czy psychologicznej, dlatego tak ważne jest, by nauczyciele byli czujni i potrafili rozpoznać sygnały świadczące o możliwych problemach. Równie istotna jest aktywna rola rodziców, którzy powinni wspierać dziecko w przezwyciężaniu trudności emocjonalnych i działać w porozumieniu z pedagogami oraz specjalistami.

ADRESACI: Dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni, wychowawcy świetlic, rady pedagogiczne i inni zainteresowani.

CEL GŁÓWNY SZKOLENIA: Wsparcie uczniów w sytuacji kryzysu psychicznego.

KORZYŚCI: Uczestnicy otrzymają wiedzę na temat depresji, myśli samobójczych i samookaleczeń. Będą wiedzieli w jaki sposób pomóc uczniom znajdującym się w kryzysie psychicznym. Metoda: wykład/ warsztat Liczba: godzin 3 h Grupa docelowa: nauczyciele, pedagodzy, rodzice, pracownicy instytucji profesjonalnie zajmujący się pracą z dziećmi i młodzieżą

PROGRAM:

1. Przyczyny depresji u nastolatków
• specyfika depresji dzieci w wieku szkolnym
• specyfika depresji w wieku dojrzewania

2. Objawy depresji u nastolatka
• jak zobaczyć depresję u dziecka;
• obniżony nastrój – czy to zawsze depresja;

3. Myśli samobójcze w depresji
• formy zachowań samobójczych wśród dzieci
• objawy zachowań samobójczych u dzieci
• postępowanie z dzieckiem po próbie samobójczej

4. Jak reagować w sytuacji zagrożenia.
• rola dialogu w depresji:
• Jak wspierać swoje dziecko;

Trener prowadzący: Psycholog o specjalności klinicznej, prawnik, mediator, trener psychoedukacji w szkołach, przedszkolach przekazująca wiedzę z zakresu psychologii emocji i uzależnień dla dzieci, młodzieży, rodziców. Zajmuje się wsparciem prawno-psychologicznym dla ofiar przemocy w szkole i w domu.

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych

Formularz zgłoszeniowy

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”