Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.

Aktualności oświatowe

Stres, niska samoocena wśród dzieci i młodzieży – to palące problemy w polskich szkołach. Dziś Minister Edukacji Barbara Nowacka rozmawiała na ten temat z podróżniczką i działaczką społeczną Martyną Wojciechowską oraz przedstawicielkami Fundacji UNAWEZA. Ekspertki przedstawiły wyniki raportu „#MłodeGłowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym.”

Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce jest zła – wynika z raportu „Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. W czasie spotkania w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej zostały omówione wyniki raportu oraz wskazane największe problemy w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

– Zdajemy sobie sprawę z ogromnych wyzwań. Będziemy robić wszystko, by sytuacja poprawiła się – powiedziała ministra Barbara Nowacka. Z przedstawionego przez Martynę Wojciechowską i Fundację UNAWEZA raportu wynika, że uczniowie i uczennice mają problem z niską samooceną, nie radzą sobie ze stresem, co przekłada się na alarmujące dane statystyczne dotyczące liczby prób samobójczych. Dzięki wymianie doświadczeń i konsultacjom z ekspertami możliwe będzie podjęcie odpowiednich działań.

Polecamy szkolenia nawiązujące do artykułu:

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”