Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

Aktualności oświatowe

Eureka Centrum Kształcenia zaprasza na szkolenia i webinary poświęcone zagadnieniom przedstawionym w priorytetach MEN na nowy rok szkolny. 

Nowe przepisy dotyczące ochrony sygnalistów, które wejdą w życie 25 września
2024 roku, dotyczą również jednostek oświatowych. Do tego czasu dyrektorzy szkół
i przedszkoli (publicznych i niepublicznych) muszą wprowadzić wewnętrzne procedury ochrony osób zgłaszających naruszenia wskazane w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 roku.

Zgodnie z ustawą sygnalista to osoba, która dokona zgłoszenia naruszenia prawa
w organizacji w jednej z wymienionych w ustawie dziedzin (m.in.: zamówienia publiczne, zdrowie publiczne, RODO, bezpieczeństwo informatyczne, interesy finansowe jst)
lub w zakresie uwzględnionym przez placówkę w katalogu zgłoszeń naruszeń prawa,
np. regulacje wewnętrzne w szkole – statut szkoły, regulamin funduszu świadczeń socjalnych, regulamin pracy. Sygnalistą jest nie tylko pracownik, a także współpracownik, kandydat do zatrudnienia, były pracownik, stażysta, praktykant czy wolontariusz. Podstawowym zadaniem szkoły czy przedszkola w związku z ochroną sygnalistów będzie opracowanie i wdrożenie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń. Celem tego dokumentu będzie uporządkowanie procesu zarządzania zgłoszeniami sygnalistów.

Obowiązki dotyczące przygotowania niezbędnej dokumentacji dotyczą jednostki oświatowej, która zatrudnia co najmniej 50 pracowników (zarówno publicznej,
jak i niepublicznej) i takiej, która jest prowadzona przez gminy lub powiaty liczące 10 tys. mieszkańców lub więcej. Te przepisy muszą stosować także przedszkola, szkoły i placówki publiczne i niepubliczne zatrudniające mniej niż 50 osób, a także prowadzone przez gminy
lub powiaty z mniej niż 10 tys. mieszkańców (bez względu na liczbę zatrudnionych), mimo że nie muszą przygotować niezbędnej dokumentacji. Wprowadzając procedurę zgłoszeń wewnętrznych, dyrektor nie musi występować o akceptację organu prowadzącego. Przyjęcie procedury w danej szkole należy bowiem do wyłącznej kompetencji organizacji, czyli tej szkoły reprezentowanej przez dyrektora. Przyjęcie procedury zgłoszeń wewnętrznych wymaga przeprowadzenia konsultacji związkowej. Procedura zgłoszeń wewnętrznych na etapie przyjmowania musi być podana do wiadomości: pracownikom
i innym osobom wykonującym pracę na rzecz szkoły. Informacja o procedurze zgłoszeń wewnętrznych powinna być przekazana także osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji. Należy to uczynić już w momencie rozpoczęcia rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. W praktyce w informacji takiej należy podać, że w organizacji została przyjęta procedura i w jaki sposób można się z nią zapoznać.

Ustawa o ochronie sygnalistów ma na celu zapewnienie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa. Chroni ich przed represjami i zapewnia mechanizmy do raportowania nieprawidłowości. Jeśli pracodawca lub inna instytucja narusza prawa sygnalisty, mogą zostać nałożone sankcje, takie jak: kary finansowe, zwolnienie dyscyplinarne pracownika za nielegalne działania wobec sygnalisty oraz inne sankcje określone w ustawie. Ustawa
ta ma na celu zachęcenie do uczciwego i odpowiedzialnego raportowania wszelkich potencjalnych naruszeń.

Polecamy szkolenia nawiązujące do artykułu:

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadzących
- właściwy dobór do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiejętności społecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wpływające na rozwój społeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegląd programów Treningu Umiejętności Społecznych.

2. Organizacja zajęć
- Przygotowanie do zajęć TUS.
- Diagnoza uczestników i dobór do grup.
- Omówienie metod, technik i narzędzi używanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- Ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami własnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- Ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm społecznych w różnych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia perspektyw i intencji innych osób.

7. Samowiedza i samoświadomość
- Ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie różnic oraz podobieństw międzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarządzania stresem i efektywnego rozwiązywania problemów.

9. Współpraca
- Ćwiczenia na budowanie efektywnej współpracy i rozwiązywanie konfliktów.

10. Asertywność
- Rozwój asertywności i rozumienie granic własnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegląd nabytych umiejętności.
- Planowanie zastosowania umiejętności w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Dzień I

1.Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego warto?

- czym jest TUS i jakie umiejętności rozwija?
- kluczowe zasady i cele TUS I i II stopnia
- uczenie przez doświadczenie – skuteczna metoda pracy
- praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2.Tworzenie efektywnych grup TUS

- jak dobrać uczestników - optymalna liczebność, wiek, podobne potrzeby
- jak stworzyć grupę, która dobrze współpracuje?

3.Emocje na start

- jak uczyć rozpoznawania i wyrażania emocji?
- emocje jako fundament efektywnej komunikacji

4.Zarządzanie emocjami i stresem

- skuteczne techniki pracy z emocjami
- jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem?

5.Komunikacja – klucz do sukcesu

- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- nauka słuchania, a style zachowań

Dzień II

1.Trudne sytuacje? Zawsze znajdzie się rozwiązanie

- jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami?
- konflikty w grupie – jak je rozwiązywać?
- narzędzia do pracy z agresją i wycofaniem

2.Pozytywne wzmocnienia w praktyce

-  techniki pozytywnego wzmocnienia zachowań
- skuteczna motywacja w pracy z dziećmi.

3.Praca własna trenera TUS – doskonalenie umiejętności

- jak oceniać swoje działania?
- co zrobić, aby być lepszym trenerem?

4.Kreatywne narzędzia do pracy z grupą

-  tworzenie angażujących materiałów do TUS?
- gry, karty pracy, ćwiczenia, case study - twoje narzędzia sukcesu

Dlaczego warto wybrać to szkolenie?

- Praktyczne narzędzia - poznasz sprawdzone techniki pracy z dziećmi.
- Profesjonalne wsparcie -nauczysz się, jak prowadzić efektywne zajęcia TUS I i II stopnia.
- Kompleksowa wiedza - od emocji po rozwiązywanie konfliktów – wszystko, czego potrzebujesz, by być skutecznym trenerem
- Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - nauczysz się, jak dostosować treningi do specyficznych potrzeb osób

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”