Szkolenia dla nauczycieli /pracownik├│w o┼Ťwiaty- EUREKA

Chcesz rozwija─ç swoje umiej─Ötno┼Ťci i zwi─Ökszy─ç efektywno┼Ť─ç pracy? Zapisz si─Ö na nasze kursy i szkolenia dla nauczycieli. Zapewniamy wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re pomog─ů Ci w realizacji Twoich cel├│w zawodowych oraz przyczyni─ů si─Ö do sukces├│w Twoich uczni├│w! Dlaczego warto?

­čôîPosiadamy Akredytacj─Ö Mazowieckiego Kuratora O┼Ťwiaty.

­čôîJeste┼Ťmy wpisani do Rejestru Instytucji Szkoleniowych pod nr. 2.14/00268/2022

­čôîPosiadamy w statucie zapis o doskonaleniu nauczycieli, co uprawnia uczestnik├│w do ubiegania si─Ö o zwrot ┼Ťrodk├│w za szkolenie z funduszu przeznaczonego w plac├│wkach na doskonalenie nauczycieli ÔÇô art. 70a ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. ÔÇô Karta Nauczyciela (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 z p├│┼║n. zm.).

Oferta szkoleń dla nauczycieli.

Szkolenia dla nauczycieli znajdziesz w formach:

Jak przebiega zam├│wienie szkoleniowej rady lub jak zapisa─ç si─Ö na otwarte szkolenie dla nauczycieli?

Nie ma nic prostszego! Zobrazowali┼Ťmy to w 4 prostych krokach.

Szkolenie otwarte online
Krok 1 - Zgłoszenie
Wybierasz szkolenie z naszej oferty wype┼éniaj─ůc i przesy┼éaj─ůc za┼é─ůczony w programie formularz zg┼éoszeniowy (mo┼╝liwo┼Ť─ç zapisania kilku os├│b na jednym zg┼éoszeniu - RABATY!)
Krok 2 - Oczekiwanie
Otrzymujesz mailowe potwierdzenie przyj─Öcia zg┼éoszenia. Dzie┼ä przed szkoleniem zostaje przes┼éane Ci zaproszenie z linkiem do spotkania na platformie niewymagaj─ůcej logowania.
Krok 3 - Udział w szkoleniu
Uczestniczysz w szkoleniu doszkalaj─ůc si─Ö i poszerzaj─ůc swoje horyzonty pedagogiczne. Spotkanie odbywa si─Ö na ┼╝ywo co pozwala na realn─ů interakcj─Ö z trenerem prowadz─ůcym tak─ů jak zadawanie pyta┼ä czy dyskusja na wybrany temat.
Krok 4 - To wszystko!
Otrzymujesz imienny certyfikat potwierdzaj─ůcy uko┼äczenie przez Ciebie akredytowanego szkolenia wraz z pakietem materia┼é├│w szkoleniowych. Dodatkiem jest 2-tygodniowy dost─Öp do konsultacji z trenerem po zako┼äczonym wydarzeniu.
Poprzedni
Nast─Öpny
Rady Pedagogiczne
Krok 1 - Wyb├│r tematu
Wybierz temat praktyczny i u┼╝yteczny dla personalnych potrzeb twojego grona pedagogicznego. Zaproponuj sw├│j temat lub zajrzyj w nasz─ů ofert─Ö, w kt├│rej znajduje si─Ö ponad 100 proponowanych temat├│w. Jeste┼Ťmy pewni ┼╝e znajdziesz co┼Ť dla siebie!
Krok 2 - Konsultacja online lub telefoniczna
Wype┼éniasz formularz wyceny rady szkoleniowej dost─Öpny w g├│rnym pasku menu naszej strony. W celu stworzenia idealnie spersonalizowanej oferty uzupe┼éniasz niezb─Ödne informacje w nim zawarte takie jak: forma szkolenia (online lub stacjonarnie), ilo┼Ť─ç os├│b oraz preferowany termin. Do Twojej dyspozycji jest r├│wnie┼╝ nasz ekspert ds. organizacji szkole┼ä, kt├│ry ch─Ötnie udzieli Ci wszelkich informacji "od r─Öki" poprzez kontakt telefoniczny > 796 686 600
Krok 3 - Finalizacja zam├│wienia
Po akceptacji przez Ciebie zaproponowanej oferty pozostaje przes┼éanie formularza zam├│wienia, kt├│ry otrzymasz drog─ů mailow─ů, a nast─Öpnie uzupe┼éniony ode┼Ťlesz do nas.
Krok 4 - To wszystko!
Oczekujesz na uzgodniony termin w kt├│rym odb─Ödzie si─Ö twoje prywatne szkolenie dla nauczycieli. Po odbytym szkoleniu wszyscy uczestnicy otrzymuj─ů imienne certyfikaty potwierdzaj─ůce uko┼äczenie akredytowanego szkolenia wraz z pakietami materia┼é├│w szkoleniowych. Dodatkiem jest 2-tygoniowy dost─Öp do konsultacji z trenerem po zako┼äczonym szkoleniu.
Poprzedni
Nast─Öpny

Doceniamy Tw├│j wyb├│r!

Co zyskasz wybieraj─ůc nasze szkolenia dla nauczycieli?

Obierz sw├│j RABAT!

Ju┼╝ po pierwszym szkoleniu z nami otrzymujesz 10% RABAT na ca┼é─ů ofert─Ö szkoleniow─ů do ko┼äca roku kalendarzowego.

Podejmij współpracę!

Dla stałych klientów ceny ustalamy indywidualnie. Przy jednorazowym zamówieniu kilku Rad Pedagogicznych dla szkół lub Rad Pedagogicznych dla przedszkoli nawet do 500 zł zniżki.

┼ü─ůczenie plac├│wek = podzia┼é koszt├│w!

W przypadku ma┼éych plac├│wek zach─Öcamy do ┼é─ůczenia z innymi celem podzielenia koszt├│w ­čÖé

Jeste┼Ťmy ECO!

Wszystkie certyfikaty oraz materia┼éy szkoleniowe s─ů udost─Öpniane drog─ů elektroniczn─ů.

Dzi─Ökujemy!

Pomagasz nam dba─ç o ┼Ťrodowisko!

Opinie uczestników naszych szkoleń dla nauczycieli

IzabelaTemat szkolenia: Agresywne, nadpobudliwe i trudne zachowania dzieci/uczni├│w w r├│┼╝nym wieku.
Czytaj wi─Öcej
Interesuj─ůce, ciekawe spotkanie. Pani niezwykle kompetentna i rzeczowa. Bardzo podoba┼éo mi si─Ö i bardzo dzi─Ökuj─Ö. Chcia┼éabym w przysz┼éo┼Ťci uczestniczy─ç w takich szkoleniach.
MałgorzataTemat szkolenia: Pierwsza pomoc przedmedyczna.
Czytaj wi─Öcej
Bardzo sympatyczny Pan z du┼╝─ů wiedz─ů, kt├│r─ů potrafi┼é nam przekaza─ç.
PaulinaTemat szkolenia: Strategie dydaktyczne wspieraj─ůce indywidualizacj─Ö nauczania.
Czytaj wi─Öcej
Rewelacja !!!
RenataTemat szkolenia: Sprawdzone sposoby na uspokojenie i wyciszenie grupy w przedszkolu.
Czytaj wi─Öcej
Bardzo sympatyczne szkolenie, duuu┼╝o informacji, ogromna wiedza i profesjonalizm prowadz─ůcej pani Ma┼égosi. Brawo!
RenataTemat szkolenia: Strategie dydaktyczne wspieraj─ůce indywidualizacj─Ö nauczania.
Czytaj wi─Öcej
Spotkanie nacechowane teori─ů po┼é─ůczon─ů z praktyk─ů, co w przypadku naszej pracy jest bezcenne. Bardzo za to dzi─Ökuj─Ö.
AnnaTemat szkolenia: Kurs TUS - Trening Umiej─Ötno┼Ťci Spo┼éecznych
Czytaj wi─Öcej
Bardzo konkretne tre┼Ťci przekazane w spos├│b ciekawy, z wieloma praktycznymi, ┼╝yciowymi przyk┼éadami. Materia┼é prezentowany w jasny, rzeczowy spos├│b. Bardzo sympatyczna, kompetentna prowadz─ůca, anga┼╝uj─ůca do pracy i buduj─ůca wspieraj─ůc─ů, pozytywn─ů atmosfer─Ö. Bardzo dzi─Ökuj─Ö pani Monice i ch─Ötnie wzi─Ö┼éabym udzia┼é w kolejnym szkoleniu, kt├│re pani b─Ödzie prowadzi┼éa.
IwonaTemat szkolenia: Aktywne słuchanie muzyki w koncepcji Batii Strauss.
Czytaj wi─Öcej
Bardzo tw├│rcze spotkanie, du┼╝o wiedzy i mo┼╝liwo┼Ťci do wykorzystania. Jestem bardzo zadowolona!
MagdalenaTemat szkolenia: Kurs TUS - Trening Umiej─Ötno┼Ťci Spo┼éecznych
Czytaj wi─Öcej
Oby wszystkie szkolenia były tak profesjonalnie prowadzone, dziękuję!
DominikaTemat szkolenia: Aktywne słuchanie muzyki w koncepcji Batii Strauss.
Czytaj wi─Öcej
Jestem bardzo zadowolona z praktycznych sposob├│w wykorzystania muzyki. Bardzo mi┼éo s┼éucha┼éo si─Ö Pani prowadz─ůcej, by┼éa bardzo zaanga┼╝owana w przekazywane tre┼Ťci. Dzi─Ökuj─Ö!
RenataTemat szkolenia: Agresywne, nadpobudliwe i trudne zachowania dzieci/uczni├│w w r├│┼╝nym wieku.
Czytaj wi─Öcej
Szkolenie bardzo pomocne, prowadzone przez osob─Ö praktyka, kt├│ry wie o czym m├│wi. Bardzo konkretnie i na temat.
AnnaTemat szkolenia: Kurs TUS - Trening Umiej─Ötno┼Ťci Spo┼éecznych
Czytaj wi─Öcej
Bardzo wyczerpuj─ůcy kurs. Wiele wiedzy przydatnej w prowadzeniu zaj─Ö─ç. Bardzo sympatyczna, do┼Ťwiadczona i ciekawie przekazuj─ůco wiedz─Ö prowadz─ůca
Poprzedni
Nast─Öpny

Szkolenia dla nauczycieli: Podnoszenie Kwalifikacji w Edukacji

Czy jeste┼Ť nauczycielem i chcesz poprawi─ç swoje umiej─Ötno┼Ťci i wiedz─Ö? Zastanawiasz si─Ö, jak by─ç na bie┼╝─ůco z najnowszymi trendami i metodami edukacyjnymi?
Szkolenia dla nauczycieli to idealna opcja dla Ciebie!

Wst─Öp

Edukacja to jedno z najwa┼╝niejszych zagadnie┼ä w spo┼éecze┼ästwie. Dlatego te┼╝ wa┼╝ne jest, aby nauczyciele byli odpowiednio wykwalifikowani i mieli sta┼éy dost─Öp do nowych metod nauczania oraz technologii edukacyjnych. Jednym z najlepszych sposob├│w na rozw├│j kompetencji nauczycieli s─ů regularne szkolenia, kt├│re pomagaj─ů w rozwoju zawodowym oraz wp┼éywaj─ů pozytywnie na jako┼Ť─ç nauczania. W tym artykule om├│wimy, jakie korzy┼Ťci wynikaj─ů z regularnego szkolenia i jak efektywnie wykorzysta─ç zdobyte na nich umiej─Ötno┼Ťci.

Szkolenia dla nauczycieli - dlaczego warto korzysta─ç?

Oto kilka powod├│w, dla kt├│rych warto zainwestowa─ç w szkolenia dla nauczycieli:

  1. Rozw├│j zawodowy – Szkolenia umo┼╝liwiaj─ů nauczycielom rozw├│j zawodowy i zdobycie nowej wiedzy, co mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do poprawy jako┼Ťci nauczania.

  2. Aktualizacja wiedzy – Szkolenia pozwalaj─ů na na bie┼╝─ůco pozostanie z nowymi trendami, technologiami i metodami edukacyjnymi.

  3. Dostosowanie do wymaga┼ä – Szkolenia pozwalaj─ů nauczycielom dostosowa─ç swoje nauczanie do wymaga┼ä dzisiejszych czas├│w i nauczy─ç si─Ö nowych metod pracy z uczniami.

Dlaczego szkolenia dla nauczycieli s─ů wa┼╝ne?

Poprawa jako┼Ťci nauczania

Regularne uczestnictwo w szkoleniach dla nauczycieli pozwala na poznanie nowych metod nauczania, kt├│re mog─ů wprowadzi─ç do swojego planu lekcji. Poznanie innowacyjnych metod pozwala nauczycielom na lepsze dostosowanie lekcji do potrzeb i oczekiwa┼ä uczni├│w, co przek┼éada si─Ö na popraw─Ö jako┼Ťci nauczania.

Rozw├│j zawodowy

Szkolenia pozwalaj─ů nauczycielom na rozwijanie swoich umiej─Ötno┼Ťci i kompetencji. Dzi─Öki temu, ┼╝e nauczyciel stale poszerza swoj─ů wiedz─Ö, jest w stanie lepiej sprosta─ç wymaganiom wsp├│┼éczesnego rynku pracy. Szkolenia pozwalaj─ů nauczycielom na zdobycie nowych certyfikat├│w oraz kwalifikacji, co pozwala na zdobycie awansu na stanowisku pracy.

Budowanie relacji mi─Ödzy nauczycielami

Szkolenia to r├│wnie┼╝ doskona┼éa okazja do nawi─ůzywania nowych znajomo┼Ťci i budowania relacji mi─Ödzy nauczycielami. Dzi─Öki temu nauczyciele mog─ů wymienia─ç si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami, pomys┼éami i rozwi─ůzywa─ç problemy nauczania w grupie. Ta wymiana wiedzy pozwala nauczycielom na poznanie innych punkt├│w widzenia oraz na rozw├│j w┼éasnych umiej─Ötno┼Ťci.

Cz─Östo zadawane pytania

Czy szkolenia dla nauczycieli online s─ů r├│wnie skuteczne co szkolenia stacjonarne?

Szkolenie dla nauczycieli w formie online s─ů ┼Ťwietn─ů form─ů szkole┼ä i s─ů r├│wnie skuteczne co forma stacjonarna, dzi─Öki naszym wykwalifikowanym trenerom z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem i interaktywnej formie nasze szkolenie online na ┼╝ywo s─ů ┼Ťwietn─ů opcj─ů kszta┼écenia. 

Czy można zdobyć certyfikat po ukończeniu szkolenia dla nauczycieli?

Tak, nasze szkolenia dla nauczycieli pozwalaj─ů zdoby─ç imienny certyfikat wraz z materia┼éami poszkoleniowymi.

Jakie s─ů korzy┼Ťci z uko┼äczenia szkolenia dla nauczycieli?

Uko┼äczenie szkolenia dla nauczycieli mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do podniesienia kwalifikacji, zdobycia nowej wiedzy, dostosowania nauczania do wymaga┼ä dzisiejszych czas├│w oraz nawi─ůzania nowych kontakt├│w zawodowych.

Podsumowanie

Szkolenia dla nauczycieli s─ů wa┼╝nym elementem rozwoju zawodowego nauczycieli. Umo┼╝liwiaj─ů zdobycie nowej wiedzy, umiej─Ötno┼Ťci i kompetencji, co przek┼éada si─Ö na lepsze wyniki w pracy dydaktycznej. Dost─Öpno┼Ť─ç r├│┼╝nych form szkole┼ä pozwala na wyb├│r najlepszego sposobu nauki i dopasowanie go do indywidualnych potrzeb i stylu nauki.

Nie wahaj si─Ö inwestowa─ç w swoj─ů edukacj─Ö i rozw├│j zawodowy. Zdob─ůd┼║ nowe umiej─Ötno┼Ťci i wiedz─Ö, nawi─ů┼╝ warto┼Ťciowe kontakty zawodowe i zwi─Öksz swoje kompetencje. Szukaj szkole┼ä dla nauczycieli i id┼║ naprz├│d!

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadz─ůcych
- w┼éa┼Ťciwy dob├│r do grup
- rozmowa wst─Öpna z rodzicem
- rozmowa wst─Öpna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca ÔÇ×tu i terazÔÇŁ, proces grupowy

- struktura zaj─Ö─ç: plan zaj─Ö─ç stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniaj─ůcych komunikat├│w
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie temat├│w dostosowanych do potrzeb uczestnik├│w
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztat├│w, dyskusja, ewaluacja, test podsumowuj─ůcy zdobyt─ů wiedz─Ö.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wp┼éywaj─ůce na rozw├│j spo┼éeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegl─ůd program├│w Treningu Umiej─Ötno┼Ťci Spo┼éecznych.

2. Organizacja zaj─Ö─ç
- Przygotowanie do zaj─Ö─ç TUS.
- Diagnoza uczestnik├│w i dob├│r do grup.
- Om├│wienie metod, technik i narz─Ödzi u┼╝ywanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- ─ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami w┼éasnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- ─ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm spo┼éecznych w r├│┼╝nych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- ─ćwiczenia rozwijaj─ůce zdolno┼Ť─ç rozumienia perspektyw i intencji innych os├│b.

7. Samowiedza i samo┼Ťwiadomo┼Ť─ç
- ─ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie r├│┼╝nic oraz podobie┼ästw mi─Ödzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarz─ůdzania stresem i efektywnego rozwi─ůzywania problem├│w.

9. Współpraca
- ─ćwiczenia na budowanie efektywnej wsp├│┼épracy i rozwi─ůzywanie konflikt├│w.

10. Asertywno┼Ť─ç
- Rozw├│j asertywno┼Ťci i rozumienie granic w┼éasnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegl─ůd nabytych umiej─Ötno┼Ťci.
- Planowanie zastosowania umiej─Ötno┼Ťci w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Grupy umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych rozwijanych w trakcie realizacji TUS
podstawowe umiej─Ötno┼Ťci spo┼éeczne
zaawansowane umiej─Ötno┼Ťci spo┼éeczne
umiej─Ötno┼Ťci emocjonalne
umiej─Ötno┼Ťci alternatywne wobec agresji
umiej─Ötno┼Ťci kontroli stresu
umiej─Ötno┼Ťci planowania
Podstawy teoretyczne TUS

definicja TUS
zasady realizacji TUS
┼Ťwiadomo┼Ť─ç i celowo┼Ť─ç TUS ÔÇô treningowy schemat ÔÇ×sz├│stkiÔÇŁ

Tworzenie grup TUS

zasady tworzenia grup TUS
narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
narz─Ödzia diagnozy potrzeb dziecka
analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS

zasady konstruowania planu TUS
przyk┼éadowe narz─Ödzie s┼éu┼╝─ůce wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestnik├│w TUS
teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

cele główne i szczegółowe TUS
z poziomu wiedzy
z poziomu umiej─Ötno┼Ťci
z poziomu warto┼Ťci
cele wt├│rne TUS
podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS

zasady prowadzenia treningu TUS
wielko┼Ť─ç grupy
czas realizacji
osoba prowadz─ůca TUS
dobrowolno┼Ť─ç udzia┼éu
głody psychologiczne
rytua┼éy (otwieraj─ůcy/zamykaj─ůcy)
kontraktowanie
cykl TUS
do┼Ťwiadczenie
refleksja poznawcza
generalizacja
cykl Kolba
do┼Ťwiadczenie
refleksja
teoria
praktyka

Metody aktywizuj─ůce podczas realizacji TUS

wchodzenie w rol─Ö
portfolio
analizowanie i rozwi─ůzywanie problem├│w
stacje zadaniowe
mnemotechniki
uczenie się w małych grupach
projekt
wizualizacja
storytelling

TOP 3 TUS podczas realizacji TUS

skillstreaming
uczenie incydentalne
social stories

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i za┼éo┼╝enia TUS
  • oddzia┼éywanie przez modelowanie, ─çwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizacj─Ö
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadz─ůcych
  • w┼éa┼Ťciwy dob├│r do grup
  • rozmowa wst─Öpna z rodzicem
  • rozmowa wst─Öpna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca ÔÇ×tu i terazÔÇŁ, proces grupowy

  • struktura zaj─Ö─ç: plan zaj─Ö─ç stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniaj─ůcych komunikat├│w
  • praca z emocjami dziecka
  • praca┬á z trudnymi zachowaniami
  • wsp├│┼épraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie temat├│w dostosowanych do potrzeb uczestnik├│w
  • przygotowywanie materia┼é├│w na zaj─Öcia
  • przyk┼éadowe ─çwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztat├│w, dyskusja, ewaluacja, test podsumowuj─ůcy zdobyt─ů wiedz─Ö.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narz─Ödzia TUS
  • przyk┼éadowy plan TUS
  • przyk┼éady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do film├│w

Wyk┼éadowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych w obszarze komunikacji, kreatywno┼Ťci i automotywacji; pracuje z dzie─çmi i m┼éodzie┼╝─ů; szkoli doros┼éych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i m┼éodzie┼╝y. Absolwentka Wydzia┼éu Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Spo┼éecznych UW, uczestniczka kursu ÔÇ×Terapia poznawczo ÔÇô behawioralna dzieci i m┼éodzie┼╝yÔÇŁ