Organizacja pracy szkoły/przedszkola w nowym roku szkolnym 2024/2025, plan nadzoru pedagogicznego dyrektora, kierunki polityki oświatowej państwa i niezbędna dokumentacja.

💻 Forma: Online na żywo

🕔 Godzina: 9:00 – 12:00 

🧾 Cena: 350 zł/os

Terminy szkolenia

Koszt zawiera: 

🎥Szkolenie jest nagrywane

📚 Materiały szkoleniowe

📃Imienne, elektroniczne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja
2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.

Podsumowanie roku szkolnego jest momentem w życiu szkoły, kiedy należy podsumować, przeanalizować, ocenić i zweryfikować działania dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze oraz organizacyjne, a także sformułować wnioski i rekomendacje do dalszej pracy.
Przygotowanie zebrania rady pedagogicznej wynika z przepisów prawa oświatowego i ma stały przebieg: przedstawienie przez dyrektora wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz podjęcie przez radę pedagogiczną stosownych uchwał. Zapraszamy Państwa na szkolenie, które uporządkuje kwestie merytoryczne i organizacyjne dotyczące podsumowującego zebrania rady pedagogicznej. Przygotowaliśmy również dla Państwa przykładowe dokumenty,
które usprawnią pracę: scenariusz zebrania rady pedagogicznej podsumowującego pracę w roku szkolnym 2023/2024; przykładowe sprawozdanie zawierające wyniki, wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły w roku szkolnym 2023/2024; wzory opracowań oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Zapraszamy!

ADRESACI: Dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

CEL SZKOLENIA:

  1. Przedstawienie aktualnych oraz planowanych zmian w przepisach prawa oświatowego.
  2. Zaprezentowanie kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 oraz przykładowych sposobów ich realizacji. 
  3. Omówienie struktury i treści efektywnego planu nadzoru pedagogicznego
    oraz działań z niego wynikających w nowym roku szkolnym.
  4. Aktualizacja dokumentów wewnątrzszkolnych – wskazanie i omówienie niezbędnych zmian w dokumentacji szkoły.

PROGRAM:

  1. Przedstawienie i omówienie aktualnych oraz planowanych zmian
    w przepisach prawa oświatowego.
  2. Omówienie poszczególnych kierunków polityki oświatowej państwa
    oraz wskazanie dobrych praktyki i sprawdzonych rozwiązań w zakresie:
    – edukacji prozdrowotnej;
    – edukacji proobywatelskej;
    – wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
    – podnoszenia jakości edukacji włączającej;
    – wspierania rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli;
    – zasad bezpieczeństwa w internecie i rozpoznawania zagrożeń;
    – kształcenia uczniów z doświadczeniem uchodźczym;
    – nauczania języka polskiego jako obcego.
  1. Przedstawienie tematów kontroli planowych w roku szkolnym 2024/2025
    oraz zaprezentowanie i omówienie przykładowych arkuszy kontroli
    w zakresie:
    – zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego;
    – sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacji zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
  1. Opracowanie przykładowego planu nadzoru pedagogicznego.
  2. Wskazanie i omówienie niezbędnych zmian w dokumentacji szkoły.
  3. Organizowanie w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów.
  4. Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w szkole – dokumentowanie oraz zadania i odpowiedzialność dyrektora, nauczycieli
    i pracowników niepedagogicznych.
  5. Program wychowawczo-profilaktyczny – analiza i aktualizacja.
  6. Awans zawodowy nauczycieli – zadania dyrektora.
  7. Kalendarz roku szkolnego 2024/2025 i inna dokumentacja systematyzująca pracę szkoły: plan pracy szkoły, plany pracy zespołów zadaniowych
    i przedmiotowych, szkolny zestaw programów nauczania – omówienie
    i aktualizacja.
  8. Organizacja nowego roku szkolnego – porządek zebrania rady pedagogicznej, uchwały.
  9. Pytania i odpowiedzi.

Formularz zgłoszeniowy

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadzących
- właściwy dobór do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiejętności społecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wpływające na rozwój społeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegląd programów Treningu Umiejętności Społecznych.

2. Organizacja zajęć
- Przygotowanie do zajęć TUS.
- Diagnoza uczestników i dobór do grup.
- Omówienie metod, technik i narzędzi używanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- Ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami własnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- Ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm społecznych w różnych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia perspektyw i intencji innych osób.

7. Samowiedza i samoświadomość
- Ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie różnic oraz podobieństw międzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarządzania stresem i efektywnego rozwiązywania problemów.

9. Współpraca
- Ćwiczenia na budowanie efektywnej współpracy i rozwiązywanie konfliktów.

10. Asertywność
- Rozwój asertywności i rozumienie granic własnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegląd nabytych umiejętności.
- Planowanie zastosowania umiejętności w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Grupy umiejętności społecznych rozwijanych w trakcie realizacji TUS
podstawowe umiejętności społeczne
zaawansowane umiejętności społeczne
umiejętności emocjonalne
umiejętności alternatywne wobec agresji
umiejętności kontroli stresu
umiejętności planowania
Podstawy teoretyczne TUS

definicja TUS
zasady realizacji TUS
świadomość i celowość TUS – treningowy schemat „szóstki”

Tworzenie grup TUS

zasady tworzenia grup TUS
narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
narzędzia diagnozy potrzeb dziecka
analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS

zasady konstruowania planu TUS
przykładowe narzędzie służące wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestników TUS
teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

cele główne i szczegółowe TUS
z poziomu wiedzy
z poziomu umiejętności
z poziomu wartości
cele wtórne TUS
podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS

zasady prowadzenia treningu TUS
wielkość grupy
czas realizacji
osoba prowadząca TUS
dobrowolność udziału
głody psychologiczne
rytuały (otwierający/zamykający)
kontraktowanie
cykl TUS
doświadczenie
refleksja poznawcza
generalizacja
cykl Kolba
doświadczenie
refleksja
teoria
praktyka

Metody aktywizujące podczas realizacji TUS

wchodzenie w rolę
portfolio
analizowanie i rozwiązywanie problemów
stacje zadaniowe
mnemotechniki
uczenie się w małych grupach
projekt
wizualizacja
storytelling

TOP 3 TUS podczas realizacji TUS

skillstreaming
uczenie incydentalne
social stories

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”