SOM - nowelizacja zapisów

Aktualności oświatowe

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt został przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości i stanowi kontynuację działań zapoczątkowanych tzw. „ustawą Kamilka”.

Nowe przepisy mają na celu zarówno zwiększenie bezpieczeństwa dzieci, jak i uproszczenie niektórych procedur, co jest szczególnie istotne dla dyrektorów szkół, nauczycieli oraz innych pracowników oświaty.

Najważniejsze zmiany:

1.Jasne zasady weryfikacji osób pracujących z dziećmi.

Nowelizacja eliminuje dotychczasowe niejasności interpretacyjne i jednoznacznie określa, kto oraz w jakich sytuacjach ma obowiązek sprawdzić karalność osoby podejmującej pracę lub działalność z udziałem dzieci. Obowiązek ten w dalszym ciągu spoczywa na dyrektorach szkół, kierownikach placówek i organizatorach zajęć.

2. Ułatwienia dla rodziców i opiekunów.

Osoby wspierające działalność szkoły, przedszkola czy organizatora zajęć dodatkowych, takie jak rodzice pomagający przy wycieczkach lub wydarzeniach, nie będą musiały przedstawiać zaświadczeń o niekaralności. Wystarczające będzie złożenie pisemnego oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

3. Możliwość ponownej weryfikacji co dwa lata.

Wprowadzono możliwość ponownego sprawdzenia osoby, która została już dopuszczona
do pracy z dziećmi. Może to nastąpić nie częściej niż raz na dwa lata, począwszy od momentu rozpoczęcia jej działalności z dziećmi. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa – sytuacja danej osoby może się zmienić w trakcie zatrudnienia.

4. Ochrona danych osobowych.

Przepisy jasno wskazują, kto, w jakim celu i na jakiej podstawie może przetwarzać dane osobowe osób weryfikowanych w rejestrach. Zwiększa to przejrzystość procedur
oraz gwarantuje lepszą ochronę prywatności.

5. Szybsza reakcja służb w sytuacjach kryzysowych.

Policja, prokuratura i inne służby będą miały obowiązek niezwłocznego przekazania informacji o śmierci lub ciężkim uszczerbku na zdrowiu dziecka do specjalnego zespołu analizującego takie zdarzenia. Celem jest lepsza prewencja i skuteczniejsze wyciąganie wniosków
z tragicznych incydentów.

6. Nowy termin wdrożenia zasad ochrony dzieci.

Placówki oświatowe będą zobowiązane do wprowadzenia lub aktualizacji zasad ochrony dzieci do 15 sierpnia 2026 r., zgodnie z wymogiem aktualizacji standardów co dwa lata.

Wejście w życie przepisów

Nowe regulacje mają wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu ustawy w Dzienniku Ustaw.

Co powinni zrobić dyrektorzy i nauczyciele?

  • Zapoznać się ze zmianami i przygotować procedury zgodne z nowymi przepisami.
  • Poinformować rodziców i opiekunów o możliwości składania oświadczeń zamiast zaświadczeń o niekaralności.
  • Przemyśleć harmonogram ponownych weryfikacji pracowników i wolontariuszy.
  • Zadbać o odpowiednie zabezpieczenie i przetwarzanie danych osobowych w zgodzie
    z przepisami.
  • Przygotować plan aktualizacji standardów ochrony dzieci najpóźniej do sierpnia 2026 r.

Jeśli potrzebujesz wzoru oświadczenia, procedur lub wsparcia we wdrożeniu nowych zasad
w placówce – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy!

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”