ADRESACI: nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół, nauczyciele ośrodków szkolno-wychowawczych, pedagodzy, logopedzi
CEL SZKOLENIA: Umiejętność diagnozy, projektowania, planowania i prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych.
PROGRAM:
Społeczne mechanizmy zachowań agresywnych
- teoria anomii
- teoria zróżnicowanych powiązań
- teoria kontroli społecznej
- teoria naznaczenia społecznego
- teoria „dryfu”
Osobowościowe i pozaosobowościowe czynniki warunkujące występowanie zachowań agresywnych i przemocowych
- neopsychoanalityczna koncepcja agresji
- teoria frustracji-agresji
- teoria społecznego uczenia się zachowań agresywnych
- teoria ludzkiej destrukcyjności
- podejście etologiczne
- podejście socjobiologiczne
- podejście genetyki behawioralnej
Metody osiągania zmiany zachowań niepożądanych na konstruktywne w zakresie paradygmatu poznawczo-behawioralnego
- podstawowe założenia paradygmatu poznawczo-behawioralnego
- historia terapii poznawczo-behawioralnej
- cele terapii poznawczo-behawioralnej
- podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej
- myśli automatyczne
- schematy poznawcze
- zniekształcenia poznawcze
- zastosowanie i skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej
Czynniki destrukcyjne i wspomagające skuteczne wzorce komunikacji
- anatomiczne podstawy pamięci 60 min
Główne założenia TZA wg. Goldsteina
- zasady realizowania TZA
- procedury realizowania TZA
- komponenty TZA
Trening Umiejętności Społecznych – komponent behawioralny TZA
- główne założenia
- grupy kompetencji społecznych
- TOP 3-TUS – metodyka pracy w TUS
– social stories
– skillstreaming
– uczenie incydentalne
- cykl TUS
– doświadczanie
– refleksja poznawcza
– generalizacja 90 min
Trening Kontroli Złości – komponent emocjonalny TZA
- główne założenia
- 6 sekwencji TKZ
– samoocena
– myślenie o przyszłości
– monity
– reduktory
– sygnały z ciała
– wyzwalacze
- Skillstreaming – metodyka pracy w TKZ 90 min
Trening Wnioskowania Moralnego – komponent poznawczy TZA
- główne założenia
- teoria rozwoju moralnego L. Kolberga
– poziom przedkonwencjonalny
– poziom konwencjonalny
– poziom pokonwencjonalny
- błędy myślowe w rozwoju moralnym człowieka
- 4 fazy strategii treningu – metodyka pracy w TWM
Zakończenie szkolenia
- podsumowanie szkolenia
- analiza oczekiwań uczestników szkolenia po szkoleniu
- refleksje poszkoleniowe
- pożegnanie uczestników szkolenia