Kurs przygotowuje do prowadzenia zajęć: Trening Kontroli Złości z dziećmi i z młodzieżą, obejmuje także przygotowanie do pracy z dziećmi ze spektrum.
Jak nauczyć dzieci, młodzież radzenia sobie ze złością, frustracją, smutkiem?
Podczas kursu nauczymy się także jak trenerzy mogą radzić sobie, interweniować w trakcie trudnych zachowań dzieci – takich jak agresja, dyskusja w postaci „ping pong” słowny.
Na szkolenie zapraszamy psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, instruktorów terapii zajęciowej, asystentów osoby niepełnosprawnej pracujących w środowiskowych domach samopomocy oraz wszystkich pragnących rozszerzyć swoją wiedzę dotyczącą pracy nad rozwijaniem kompetencji społecznych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży.
Nasza oferta dostosowana jest do wymogów, jakie stawia Minister Pracy i Polityki Społecznej pracownikom środowiskowych domów samopomocy.
Podczas kursu będziemy uczyć się wspierać uczestników grup w osiąganiu wspólnego celu, jakim jest rozumienie własnych emocji. Bazując na relacyjnej pracy z grupą, na szkoleniu będzie można poznać techniki poznawczo- behawioralne. Jednocześnie będzie można poznać proces grupy TKZ i przyjrzeć się roli trenera. Uczestnicy szkolenia nauczą się przygotowywać i prowadzić zajęcia z TKZ, a także nauczą się skutecznych metod komunikacji.
ADRESACI: nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół, nauczyciele ośrodków szkolno-wychowawczych, pedagodzy, logopedzi
CEL SZKOLENIA: Umiejętność diagnozy, projektowania, planowania i prowadzenia Treningu Kontroli Złość
KORZYŚCI:
Uczestnicy:
Poznają:
- główne założenia Treningu Kontroli Złości
- Przeanalizują:
- neurobiologiczne podstawy powstawania złości
- cykl powstawania złości i reakcję na nią
- możliwości samokontroli zachowania pod wpływem odczuwanej złość
Będą potrafili:
- stworzyć program zajęć indywidualnych oraz grupowych z zakresu Treningu Kontroli Złości
Zaplanują:
- jak przeprowadzić Trening Kontroli Złości w grupie uczniów/klasowej/szkolnej, w tym, jak:
- dokonać identyfikacji emocji złości
- dokonać analizy sytuacji poprzedzającej, w której powstała złość
- modelować nowe zachowania – alternatywne sposoby zachowania w sytuacjach prowokujących agresję
- pozytywnie wzmacniać nowe zachowania
- efektywnie rozwijać u dzieci/młodzieży umiejętności związane z zarządzaniem i kontrolą emocji trudnych
- dokonać zmiany schematów zachowań uczniów na bardziej akceptowalne społecznie
PROGRAM SZKOLENIA:
Dzień I
1. Intro
- powitanie uczestników szkolenia
- zapoznanie z agenda szkolenia
- zapoznanie z planem szkolenia
- analiza oczekiwań szkoleniowych uczestników
- zaspokojenie głodu rozpoznania
2. Podstawy psychologii emocji jako baza do prowadzenia TKZ
- neurobiologiczne podstawy powstawania złości
- emocjonalne podstawy powstawania złości
- społeczne podstawy powstawania złości
- cykl powstawania złości i reakcje na nią
- prawidłowości i zaburzenia w rozwoju emocjonalnym jednostki:
- fazy rozwoju społeczno-emocjonalnego człowieka
- zaburzenia w rozwoju społeczno-emocjonalnym,
- problemy emocjonalne i społeczne wynikające z deficytów, zaburzeń lub niepełnosprawności osoby
- funkcje uczucia złości
- możliwości samokontroli zachowania pod wpływem odczuwanej złości
3. Podstawy psychologii behawioralnej do modyfikacji zachowań w kontekście prowadzenia TKZ
- rozpoznawanie środowiskowych czynników wpływających na zachowanie
- ocena funkcjonalna
- analiza zachowania w sytuacji radzenia sobie z zachowaniami trudnymi
- warunkowanie klasyczne
- warunkowanie sprawcze
- metody wzmacniania oraz rozwijania i utrwalania nowych zachowań
4. Główne założenia TKZ
- czym jest TKZ
- inspiracje do stworzenia TKZ
- założenia TKZ
- cele prowadzenia
- korzyści prowadzenia TKZ
5. Zakończenie
- podsumowanie pierwszego dnia szkolenia
- analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia
- refleksje poszkoleniowe
- pożegnanie uczestników szkolenia
Dzień II
1. Intro
- powitanie uczestników szkolenia
- zapoznanie z agenda szkolenia
- zapoznanie z planem szkolenia
- analiza oczekiwań szkoleniowych uczestników
- zaspokojenie głodu rozpoznania
2.Diagnoza i planowanie TKZ
- diagnoza źródeł problemów
- diagnoza potrzeb dzieci/uczniów
- zasady konstruowania planu TKZ
- stworzenie warunków sprzyjających TKZ
3.Tworzenie grup TKZ
- grupy odbiorców
- zajęcia indywidualne
- zajęcia grupowe
- podstawy prowadzenia grup – elementy psychologii procesów grupowych:
- fazy rozwoju grupy i ich cele, zagrożenia
- role grupowe i związane z nimi problemy
- trudne sytuacje w pracy z grupą
4.Przygotowanie konspektu TKZ
- cele główne i szczegółowe TKZ
- z poziomu wiedzy
- z poziomu umiejętności
- z poziomu wartości
- cele wtórne TKZ
- podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TKZ (jednej jednostki)
5.Prowadzenie TKZ
- zasady prowadzenia treningu TKZ
- wielkość grupy
- czas realizacji
- osoba prowadząca TKZ
- dobrowolność udziału
- głody psychologiczne
- rytuały (otwierający/zamykający)
- kontraktowanie
- cykl Kolba w TKZ
6.Metody i techniki wykorzystywane podczas realizacji TKZ
- etapy TKZ – sekwencje kontroli złości:
- wyzwalacze (zapalniki, przyczyny złości)
- sygnały z ciała
- reduktory
- monity
- myślenie o przyszłości
- samoocena
- modelowanie
- odgrywanie ról
- informacje zwrotne
- procedura FUKOZ
- transfer
7.Zakończenie szkolenia
- podsumowanie szkolenia
- analiza oczekiwań uczestników szkolenia po szkoleniu
- refleksje poszkoleniowe
- pożegnanie uczestników szkolenia
Czas kursu: 15h dydaktycznych (Organizowane w formie 2 lub 3 dniowej)
Cena: do uzgodnienia w zależności od ilości osób oraz formy szkolenia – online czy stacjonarnie z przyjazdem do placówki.
Koszt zawiera:
- Elektroniczne zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych.
- Płatność po szkoleniu do 14 dni na podstawie elektronicznej faktury.
Lub skontaktuj się z ekspertem ds. organizacji szkoleń 📞796 686 600