Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 – priorytety MEN na nowy rok szkolny

Aktualności oświatowe

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło najważniejsze kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Wyznaczają one priorytety dla szkół i placówek oświatowych, stanowiąc ramy do planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, wspierania uczniów i nauczycieli, a także podnoszenia jakości edukacji w Polsce. Nowe kierunki uwzględniają wyzwania współczesnego świata, potrzebę kształcenia kompetencji przyszłości oraz troskę o dobrostan psychiczny i fizyczny uczniów.

W roku szkolnym 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazało osiem głównych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa:

1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
W obliczu dynamicznego rozwoju technologii i rosnącej roli nauk ścisłych MEN podkreśla potrzebę rozwijania myślenia logicznego, analitycznego oraz umiejętności rozwiązywania problemów w kontekście interdyscyplinarnym. Szczególny nacisk kładziony jest na integrację treści z różnych przedmiotów oraz stosowanie metod aktywizujących i eksperymentów w nauczaniu.

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości
o bezpieczeństwo własne i innych.
MEN przypomina o ważnej roli szkoły w budowaniu świadomości obywatelskiej. Edukacja patriotyczna, działania wolontariackie, angażowanie uczniów w życie społeczne i promowanie zasad współżycia społecznego mają wzmacniać poczucie przynależności, odpowiedzialności
i troski o wspólne dobro.

3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
W dobie narastających problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży szkoły mają pełnić rolę wspierającą i promującą zdrowy styl życia. Chodzi zarówno o edukację zdrowotną,
jak i o stwarzanie warunków do codziennej aktywności fizycznej oraz kształtowanie nawyków służących zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.

4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie
w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
Jednym z kluczowych kierunków jest przeciwdziałanie przemocy oraz zapewnienie uczniom kompleksowego wsparcia psychicznego. MEN wskazuje na konieczność wzmocnienia działań profilaktycznych, budowania bezpiecznej atmosfery w szkole, a także rozwijania kompetencji wychowawczych nauczycieli i współpracy z rodzicami.

5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii,
w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Rozwój technologii cyfrowych niesie ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. MEN zwraca uwagę na potrzebę edukacji w zakresie higieny cyfrowej, krytycznego podejścia do treści online, cyberbezpieczeństwa oraz metodycznego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych – w tym AI – w procesie nauczania.

6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
W obliczu potrzeb rynku pracy i zmian demograficznych promowanie szkolnictwa zawodowego staje się priorytetem. Kierunek ten zakłada rozwijanie doradztwa zawodowego już na etapie szkoły podstawowej oraz współpracę z pracodawcami i środowiskiem lokalnym w zakresie promocji różnych ścieżek edukacyjnych.

7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
MEN podkreśla wagę podtrzymywania tożsamości kulturowej i językowej wśród Polaków mieszkających za granicą. Wspieranie nauczania języka polskiego oraz promowanie polskiej kultury to wyraz troski o wspólnotę narodową i dziedzictwo kulturowe.

8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
W centrum uwagi znalazł się również rozwój nowoczesnych metod nauczania i oceniania. Ocenianie kształtujące, które wspiera proces uczenia się, a nie tylko jego podsumowanie, ma pomóc uczniom lepiej rozumieć swoje postępy, stawiać sobie cele i rozwijać poczucie wpływu na własną edukację.

Podsumowując, kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 wpisują się w dążenie do nowoczesnej, wspierającej
i odpowiedzialnej edukacji. Wskazują na konieczność równoważenia rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego uczniów,
przy jednoczesnym dostosowywaniu metod nauczania do wyzwań współczesnego świata. To ważne wytyczne nie tylko dla dyrektorów i nauczycieli, ale także dla całej społeczności szkolnej, która wspólnie odpowiada za jakość edukacji i dobro dzieci i młodzieży.

 

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”