Doradztwo zawodowe w nowej odsłonie – co się zmienia w szkolnym doradztwie zawodowym od 2026 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało szeroką reformę doradztwa zawodowego w szkołach. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 września 2026 r., a ich celem jest lepsze przygotowanie uczniów do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Zmiany nie będą kosmetyczne – to prawdziwa modernizacja myślenia o karierze w szkole. W najnowszym projekcie rozporządzenia dotyczącym doradztwa zawodowego, Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada kompleksowe zmiany, które mają zacząć obowiązywać od 1 września 2026 roku.  Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary reformy oraz jej znaczenie dla szkół, uczniów i rodziców.

Co się zmieni?

Nowy model doradztwa ma być praktyczny, zorientowany na dane i cyfrowe rozwiązania. Uczniowie i rodzice zyskają dostęp do platform internetowych, testów predyspozycji i prognoz rynku pracy. Doradcy zawodowi będą korzystać z narzędzi analitycznych i cyfrowych baz danych, a szkoły nawiążą trwałą współpracę z Branżowymi Centrami Umiejętności i lokalnymi pracodawcami.

To oznacza, że doradztwo zawodowe stanie się realnym wsparciem ucznia w planowaniu kariery, a nie tylko jednorazowym spotkaniem.

Kluczowe zmiany

  • Wprowadzenie instytucji Branżowe Centra Umiejętności – placówek, które będą wspierać szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, prowadzić warsztaty, działania edukacyjne i promocyjne, a także umożliwiać uczniom zdobywanie doświadczeń zawodowych w warunkach rzeczywistych. 
  • Rozszerzenie wizyt zawodo-znawczych — uczestnictwo uczniów nie tylko
    w miejscach potencjalnego zatrudnienia, ale również w branżowych centrach umiejętności. 
  • Wykorzystanie narzędzi analitycznych i cyfrowych — doradcy zawodowi wykorzystają dane o rynku pracy, prognozy zapotrzebowania na pracowników, monitoring karier absolwentów, a uczeń wraz z rodzicem otrzymają dostęp do platform, baz zawodów, testów predyspozycji oraz narzędzi komunikacji online. 
  • Zacieśnienie współpracy szkoły z pracodawcami i otoczeniem społeczno-gospodarczym — szkoły będą zobowiązane opracować roczne programy doradztwa zawodowego we współpracy z lokalnymi pracodawcami, izbami branżowymi i przedstawicielami sektora. 
  • Zaangażowanie rodziców w proces doradztwa zawodowego — warsztaty, spotkania i wydarzenia wspierające planowanie ścieżki kariery z udziałem ucznia i rodzica. 
  • Aktualizacja treści programowych — dla etapów edukacyjnych: klas VII–VIII szkół podstawowych oraz wszystkich typów szkół ponadpodstawowych (licea, technika, szkoły branżowe i policealne) włączone zostaną „kompetencje przyszłości”: umiejętności cyfrowe, korzystanie z nowoczesnych technologii, rozumienie wpływu automatyzacji i sztucznej inteligencji oraz przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych w kontekście rynku pracy. 

Kompetencje przyszłości

Nowe podstawy programowe obejmą m.in.:

  • umiejętności cyfrowe i korzystanie z nowoczesnych technologii,
  • rozumienie wpływu automatyzacji i sztucznej inteligencji,
  • tworzenie portfolio zawodowego i e-CV,
  • rozwój umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca, kreatywność
    i elastyczność.

To klucz do przyszłości – szkoła ma pomóc uczniowi odkryć siebie w świecie, w którym zawody znikają i powstają w błyskawicznym tempie.

Współpraca z rodzicami i otoczeniem

Nowością będzie także włączenie rodziców w proces doradztwa – poprzez spotkania, warsztaty i wspólne planowanie ścieżki kariery ucznia. Szkoła stanie się miejscem dialogu pomiędzy uczniem, rodzicem i pracodawcą.

Dlaczego to ważne dla edukacji i doradztwa

Zmiany wynikają z dynamicznej transformacji rynku pracy, technologii oraz oczekiwań wobec absolwentów szkół — i nie są jedynie kosmetyczne. Jak wskazuje MEN: „Mając
na uwadze zmieniające się trendy na rynku pracy … konieczny jest przegląd i aktualizacja przepisów dotyczących doradztwa zawodowego”. 

Dla placówek oświatowych oznacza to konieczność wcześniejszego przygotowania się — tak, by wyjść naprzeciw nowym regulacjom oraz oczekiwaniom uczniów, rodziców
i pracodawców. Dzięki temu doradztwo zawodowe staje się bardziej praktyczne, oparte na danych, realnych kontaktach z rynkiem pracy i nowoczesnych narzędziach cyfrowych.

Co mogą zrobić szkoły już dziś?

  • Analiza obecnych programów doradztwa zawodowego i ich dostosowanie
    do założeń nowego rozporządzenia: włączając pracodawców, wykorzystując dane o rynku pracy.
  • Zaplanowanie współpracy z lokalnym środowiskiem gospodarczym i branżowymi centrami umiejętności.
  • Wybór i wdrożenie platform cyfrowych i narzędzi dla uczniów i rodziców: testy predyspozycji, bazy zawodów, komunikatory online.
  • Organizacja warsztatów dla rodziców i uczniów w zakresie planowania kariery oraz świadomego wyboru ścieżki zawodowej.
  • Przygotowanie materiałów edukacyjnych dotyczących nowych kompetencji cyfrowych, wpływu technologii na zawody, oraz elementów autoprezentacji
    czy rekrutacji (CV, rozmowa kwalifikacyjna).

Nowelizacja przepisów dotyczących doradztwa zawodowego w szkołach stawia na praktyczne wsparcie uczniów — z nowoczesnymi narzędziami, realnymi relacjami z pracodawcami, aktywnym udziałem rodziców i analizą danych z rynku pracy. To znaczny krok w stronę dostosowania edukacji do rzeczywistości XXI wieku. Dla szkół i doradców zawodowych jest to sygnał do działania — czasu nie ma wiele, a realne przygotowanie się już dziś może znacząco podnieść jakość świadczonego doradztwa i wsparcia dla uczniów.

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.