Kurs Terapii ręki.

📆 Termin: 5.10.2024 r.

🕔 Godzina: 9:00 – 16:00  

🧾 Cena: 490 zł/os (Płatność po kursie)

 💻Forma: Online na żywo

Liczba miejsc jest ograniczona!
Prosimy o przemyślane zapisy!

Koszt zawiera:

  • Imienne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.
  • Materiały szkoleniowe:
    Przykładowe programy terapii ręki, arkusze oceny i diagnozy motoryki małej pod katem terapii ręki, formularz wywiadu z rodzicami, bazę przykładowych narzędzi, inspiracji i sposobów zastosowania poszczególnych pomocy dydaktycznych.

Realizujemy kursy na zamówienie – koszt ustalany jest indywidualnie
📞 796 686 600

Głównym założeniem terapii ręki jest poprawa funkcjonowania dziecka w życiu codziennym oraz w czynnościach samoobsługowych poprzez usprawnienie motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz przez dostarczanie wrażeń czuciowych. Terapia ręki skierowana jest zarówno do dzieci z zaburzeniami rozwoju, jak i dzieci w normie intelektualnej, mających specyficzne trudności w uczeniu się. Wiedza z zakresu rozwoju motorycznego jest niezbędna w pracy pedagoga, nauczyciela, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć wyzwania rozwojowe, przed jakimi stoją dzieci.

ADRESACI: Kurs jest szkoleniem skierowanym przede wszystkim do nauczycieli, logopedów, fizjoterapeutów, pedagogów specjalnych, terapeutów zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz osób pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

CEL SZKOLENIA: warsztaty z terapii ręki dla nauczycieli to zapewnienie im wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego wspierania uczniów z różnymi zaburzeniami związanymi z ręką.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Zapoznanie nauczycieli z podstawowymi pojęciami i terminologią związaną z terapią ręki.
  • Nauczenie nauczycieli, jak diagnozować problemy związane z ręką u uczniów i jakie są różne techniki oceny.
  • Zapoznanie nauczycieli z różnymi technikami terapeutycznymi i sposobami ich stosowania w zależności od potrzeb uczniów.
  • Nauczenie nauczycieli praktycznych ćwiczeń, które mogą stosować w ramach zajęć szkolnych w celu poprawy funkcjonowania ręki u uczniów.
  • Nauczenie nauczycieli technik relaksacyjnych i oddechowych jako elementu terapii ręki.
  • Nauczenie nauczycieli, jak wdrażać i monitorować plan terapeutyczny dla uczniów w ramach zajęć szkolnych.
  • Wzmocnienie współpracy nauczycieli z terapeutami zajęciowymi i specjalistami ds. edukacji specjalnej w celu zapewnienia najlepszej opieki dla uczniów.
  • Zapoznanie nauczycieli z różnymi zaburzeniami związanymi z ręką, takimi jak autyzm, zespół Aspergera, ADHD i dyspraksja, i sposobami, w jakie nauczyciele mogą pomóc uczniom z tymi zaburzeniami.
  • Zapoznanie nauczycieli z różnymi technologiami, które mogą być wykorzystane do terapii ręki, takimi jak aplikacje mobilne i gry komputerowe.
  • Nauczenie nauczycieli, jak włączyć terapię ręki do codziennych zajęć szkolnych, aby pomóc uczniom w zdobywaniu umiejętności i poprawie funkcjonowania ręki

KORZYŚCI:

  • Uczestnictwo w warsztacie z terapii ręki może przynieść nauczycielom wiele korzyści, w tym:
  • Zwiększenie wiedzy na temat zaburzeń związanych z ręką i sposobów ich diagnozowania, co pozwoli na skuteczniejsze wsparcie uczniów z tymi zaburzeniami.
  • Poznanie różnych technik terapeutycznych, które mogą być stosowane w celu poprawy funkcjonowania ręki u uczniów.
  • Nauczenie się praktycznych ćwiczeń, które nauczyciele mogą stosować w ramach zajęć szkolnych, aby pomóc uczniom w rozwoju umiejętności związanych z ręką.
  • Poznanie technik relaksacyjnych i oddechowych, które pomogą nauczycielom w łagodzeniu stresu związanego z pracą z uczniami z zaburzeniami związanymi z ręką.
  • Wzmocnienie współpracy nauczycieli z terapeutami zajęciowymi i specjalistami ds. edukacji specjalnej, co pozwoli na bardziej kompleksowe wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Rozwijanie umiejętności pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami, takimi jak autyzm, zespół Aspergera, ADHD i dyspraksja.
  • Poznanie praktycznych wskazówek dotyczących wykorzystania technologii do terapii ręki, co pozwoli nauczycielom na wykorzystanie nowych narzędzi i metod w pracy z uczniami.
  • Zdobycie umiejętności włączania terapii ręki do codziennych zajęć szkolnych, co pozwoli nauczycielom na bardziej skuteczne wsparcie uczniów z zaburzeniami związanymi z ręką w ramach zajęć szkolnych.
  • Wzrost pewności siebie w pracy z uczniami z zaburzeniami związanymi z ręką, co pozwoli nauczycielom na bardziej efektywne i skuteczne prowadzenie zajęć szkolnych.
  • Zwiększenie zrozumienia procesu terapeutycznego i jego wpływu na rozwój umiejętności związanych z ręką u uczniów, co pozwoli nauczycielom na bardziej świadome podejście do pracy z uczniami.
  • Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie i zespołowej, co pozwoli nauczycielom na lepszą współpracę z innymi specjalistami i nauczycielami, w celu zapewnienia najlepszego wsparcia dla uczniów.
  • Rozwinięcie umiejętności planowania i monitorowania działań terapeutycznych dla uczniów z zaburzeniami związanymi z ręką, co pozwoli nauczycielom na bardziej efektywne wykorzystanie czasu i zasobów, w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów.

PROGRAM:

  1. Wprowadzenie do terapii ręki i zrozumienie podstawowych pojęć i terminologii.
  2. Diagnozowanie problemów związanych z ręką i poznawanie różnych technik oceny.
  3. Przegląd różnych technik terapeutycznych i sposobów ich stosowania w zależności od potrzeb ucznia.
  4. Ćwiczenia praktyczne dotyczące różnych form terapii ręki, takich jak ćwiczenia sensoryczne, ćwiczenia motoryczne i terapia zajęciowa.
  5. Techniki relaksacyjne i oddechowe jako element terapii ręki.
  6. Wdrażanie i monitorowanie planu terapeutycznego w ramach zajęć szkolnych.
  7. Współpraca z terapeutami zajęciowymi i specjalistami ds. edukacji specjalnej, aby zapewnić najlepszą opiekę dla uczniów.
  8. Praca z dziećmi z różnymi zaburzeniami, takimi jak autyzm, zespół Aspergera, ADHD i dyspraksja.
  9. Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystywania technologii do terapii ręki, w tym aplikacji mobilnych i gier komputerowych.
  10. Omówienie strategii i narzędzi, które nauczyciele mogą wykorzystać w celu włączenia terapii ręki do codziennych zajęć szkolnych.

WYKŁADOWCA:

  • Psychoprofilaktyk społeczny, pedagog, logopeda, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rewalidator osób ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera, doradca zawodowy, coach. 
  • Prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe w ramach trzech obszarów: pomocy psychologiczno pedagogicznej, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju
  • Pracuje w szkole jako logopeda, trener TUS, prowadzi zajęcia z elementami terapii ręki w ramach rewalidacji. 
  • Pracuje jako specjalista logopeda w Hospicjum „Caritas”
  • Jest członkiem powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, orzeka komisyjnie dzieci i dorosłych.

Uwagi:

  • Płatność jest po szkoleniu na podstawie elektronicznej faktury.
  • Kurs odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting.
  • Po kursie uczestnicy otrzymają: zaświadczenie wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie kursu.
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na kurs oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych.

Formularz zgłoszeniowy

Kurs Terapii ręki.

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadzących
- właściwy dobór do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiejętności społecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wpływające na rozwój społeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegląd programów Treningu Umiejętności Społecznych.

2. Organizacja zajęć
- Przygotowanie do zajęć TUS.
- Diagnoza uczestników i dobór do grup.
- Omówienie metod, technik i narzędzi używanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- Ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami własnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- Ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm społecznych w różnych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia perspektyw i intencji innych osób.

7. Samowiedza i samoświadomość
- Ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie różnic oraz podobieństw międzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarządzania stresem i efektywnego rozwiązywania problemów.

9. Współpraca
- Ćwiczenia na budowanie efektywnej współpracy i rozwiązywanie konfliktów.

10. Asertywność
- Rozwój asertywności i rozumienie granic własnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegląd nabytych umiejętności.
- Planowanie zastosowania umiejętności w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Dzień I

1.Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego warto?

- czym jest TUS i jakie umiejętności rozwija?
- kluczowe zasady i cele TUS I i II stopnia
- uczenie przez doświadczenie – skuteczna metoda pracy
- praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2.Tworzenie efektywnych grup TUS

- jak dobrać uczestników - optymalna liczebność, wiek, podobne potrzeby
- jak stworzyć grupę, która dobrze współpracuje?

3.Emocje na start

- jak uczyć rozpoznawania i wyrażania emocji?
- emocje jako fundament efektywnej komunikacji

4.Zarządzanie emocjami i stresem

- skuteczne techniki pracy z emocjami
- jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem?

5.Komunikacja – klucz do sukcesu

- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- nauka słuchania, a style zachowań

Dzień II

1.Trudne sytuacje? Zawsze znajdzie się rozwiązanie

- jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami?
- konflikty w grupie – jak je rozwiązywać?
- narzędzia do pracy z agresją i wycofaniem

2.Pozytywne wzmocnienia w praktyce

-  techniki pozytywnego wzmocnienia zachowań
- skuteczna motywacja w pracy z dziećmi.

3.Praca własna trenera TUS – doskonalenie umiejętności

- jak oceniać swoje działania?
- co zrobić, aby być lepszym trenerem?

4.Kreatywne narzędzia do pracy z grupą

-  tworzenie angażujących materiałów do TUS?
- gry, karty pracy, ćwiczenia, case study - twoje narzędzia sukcesu

Dlaczego warto wybrać to szkolenie?

- Praktyczne narzędzia - poznasz sprawdzone techniki pracy z dziećmi.
- Profesjonalne wsparcie -nauczysz się, jak prowadzić efektywne zajęcia TUS I i II stopnia.
- Kompleksowa wiedza - od emocji po rozwiązywanie konfliktów – wszystko, czego potrzebujesz, by być skutecznym trenerem
- Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - nauczysz się, jak dostosować treningi do specyficznych potrzeb osób

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”