,,Odimienna metoda nauki czytania - Nazywanie świata”
wg. koncepcji dr. Ireny Majchrzak.

📆 Terminy:

  • 6.12.2025 r.
  • 21.01.2026 r.

🕔 Godzina: 9:00 – 16:00

🧾 Cena: 500 zł/os

💻Forma: online na żywo

  • Płatność na podstawie faktury wystawianej po szkoleniu. Na życzenie możemy wystawić fakturę także od razu po zapisie lub według ustaleń.

Koszt zawiera:

📜Certyfikat + zaświadczenie MEN wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

📚Pakiet materiałów szkoleniowych

*Możliwość zamówienia szkolenia dla rady stacjonarnie lub online w innym terminie

Odimienna metoda nauki czytania to nowatorski program edukacyjny, który został zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i pozwala na wczesne wprowadzenie dzieci w świat pisma. Metoda ta rozwija zarówno technikę czytania, jak i zrozumienie tekstu, zaczynając pracę z dziećmi już od trzeciego roku życia. Bazuje na założeniu, że proces czytania można uczynić naturalnym i intuicyjnym poprzez rozpoczęcie od imienia dziecka, które staje się dla niego „pierwszym słowem” i punktem wyjścia do poznawania alfabetu. W trakcie zajęć nauczyciel stwarza sytuacje do odkrywania przez dziecko zasad alfabetu, na przykład za pomocą gier i zabaw, które pobudzają ciekawość i logiczne myślenie. Dziecko poznaje litery i ich znaczenie, ucząc się rozpoznawania wzorców oraz odkrywania ukrytej w literach logiki – co pozwala mu krok po kroku zrozumieć „kod” języka pisanego. Dzięki temu metoda wspiera rozwój rozumienia tekstu już od pierwszych lat życia, w sposób przystępny i przyjazny dla dzieci.

ADRESACI: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, doradcy metodyczni, studenci kierunków pedagogicznych, rodzice i inni zainteresowani.

CELE GŁÓWNE:

  • Jak skutecznie wprowadzić dziecko w świat pisma? Od czego najlepiej zacząć: od liter, dźwięków, słów, a może zdań? Co powinno być pierwszym krokiem – czytanie, pisanie, a może jeszcze coś innego? Wielu rodziców i nauczycieli zadaje sobie te pytania, poszukując najlepszej drogi do nauki języka pisanego. Autorka proponuje podejście, w którym początek nauki pisma wiąże się z czymś osobistym – literami imienia dziecka. Dzięki temu dziecko w naturalny sposób uczy się pierwszych liter w kontekście, który jest mu bliski i ważny, co pomaga wzbudzić zainteresowanie pismem i prowadzi do stopniowego, przyjaznego wprowadzenia w świat języka pisanego.
     
    KORZYŚCI/ uczestnicy szkolenia: 
  • Będą wiedzieć  jakie są założenia programu kształcenia opracowanego przez dr I. Majchrzak.

  • Zrozumieją, co jest najważniejsze w nauce czytania, z jakich etapów się ona składa zgodnie z koncepcją autorki.

  • Będą potrafić przeprowadzić inicjację – wtajemniczenie dziecka w świat pisma.

  • Opracują i poprowadzą ćwiczenia i zabawy zgodne z założeniami poznanej metody.

  • Poznają naturalny sposobu nauki czytania zgodnego z dynamiką rozwoju dziecka wg koncepcji I. Majchrzak.

  • Przyswoją metodyki nauczania w oparciu o autorskie materiały.

PROGRAM:

  1. Inicjacja – wtajemniczenie dziecka w świat pisma, ćwiczenia o charakterze zabawowo- analitycznym.
  2. Ściana pełna liter – wizualny system dydaktyczny, którego podstawowym ćwiczeniem jest prezentacja alfabetu wraz z grą w loteryjkę.
  3. Nazywanie świata – zabawy intelektualno – ruchowe polegające na dokładaniu wylosowanych kartek z nazwami do odpowiednich przedmiotów.
  4. Gry czytelnicze- przyporządkowywanie wyrazów a następnie całych zdań do odpowiadających im ilustracji.
  5. Ćwiczenia praktyczne – opracowywanie i prowadzenie ćwiczeń i zabaw z zastosowaniem poznanej metody. 

 Wykaz materiałów dla uczestnika: – Program ,, Nazywanie świata” – odimienna metoda nauki czytania dr I. Majchrzak, opracowanie A. Kozieł-Wójcik, zalecenia szczegółowe, ,,W obronie dziecięcego rozumu ‘’- tekst autorstwa I. Majchrzak, alfabet demonstracyjny, targ liter, dyplom dla uczestnika w grze dydaktycznej,

Prowadząca: Edukator z wieloletnim doświadczeniem i bliską współpracą z dr Ireną Majchrzak. Zapewnia wysoki poziom merytoryczny szkoleń oraz wierność ideom twórczyni metody odimiennej. Została przez dr Irenę Majchrzak upoważniona i w pełni zaakceptowana do prowadzenia szkoleń w tym zakresie.

Formularz zgłoszenia

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.