ADRESACI: Zainteresowani nauczyciele pedagodzy, dyrektorzy, wychowawcy, terapeuci, pracujący w szkołach i przedszkolach
CEL SZKOLENIA: Celem szkolenia jest kształcenie umiejętności rozmawiania z dziećmi na tematy intymne, zdobycie wiedzy na temat prawidłowości w rozwoju psychofizycznym dziecka w wieku przedszkolnym
PROGRAM:
1. Wprowadzenie do tematu seksualności dzieci i młodzieży Przedstawienie tematu i wyjaśnienie celu szkolenia. Omówienie stereotypów, mitów oraz obaw związanych z tematem seksualności dzieci i młodzieży. Znaczenie edukacji seksualnej w kontekście rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży.
2. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży Definicja rozwoju seksualnego – jak rozumieć seksualność w różnych okresach rozwoju dziecka. Etapy rozwoju seksualnego:
Faza niemowlęca i wczesne dzieciństwo (0-3 lata): poznawanie ciała, pierwsze różnice płciowe. Okres przedszkolny (3-6 lat): ciekawość wobec różnic płciowych, identyfikacja płciowa. Okres szkolny
(7-12 lat): wykształcenie poczucia prywatności, budowanie tożsamości płciowej. Okres dojrzewania
(12-18 lat): pojawienie się zainteresowania seksualnością, pierwsze relacje i związki. Zmiany fizjologiczne i emocjonalne związane z rozwojem seksualnym dzieci i młodzieży.
3. Normy i patologie w zachowaniach seksualnych dzieci i młodzieży Czym są zachowania normatywne? Zachowania typowe na poszczególnych etapach rozwoju. Charakterystyka ciekawości i odkrywania własnej seksualności jako naturalnego procesu. Zachowania nietypowe (nienormatywne) i patologiczne: Jak rozpoznać, kiedy zachowania seksualne mogą być niepokojące? Kryteria rozróżniania zachowań normatywnych od patologicznych. Czynniki ryzyka prowadzące do zachowań patologicznych (traumy, nadużycia, zaniedbania). Reakcja dorosłych na nietypowe zachowania seksualne: Jak reagować na zachowania nietypowe? Jak wspierać dzieci i młodzież w świadomym i zdrowym podejściu do własnej seksualności?
4. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) Szczególne wyzwania i potrzeby: Różnice w rozwoju seksualnym dzieci i młodzieży z NI. Trudności w wyrażaniu emocji i rozumieniu norm społecznych. Rozpoznawanie norm i zachowań seksualnych u osób z NI: Przykłady normatywnych i problematycznych zachowań seksualnych u osób z NI. W jaki sposób identyfikować zachowania wymagające wsparcia lub interwencji. Rola edukacji seksualnej dla osób z NI: Znaczenie edukacji dostosowanej do poziomu rozumienia i potrzeb osób z NI. Jak uczyć o granicach, prywatności i bezpieczeństwie w relacjach interpersonalnych. Wsparcie rodziny i opiekunów w pracy nad seksualnością osób z NI: Jak edukować rodziców, aby wspierali świadome i zdrowe podejście do seksualności swoich dzieci. Praktyczne wskazówki do codziennej pracy i budowania poczucia prywatności oraz granic.
5. Podsumowanie i pytania Omówienie głównych wniosków ze szkolenia. Sesja pytań i odpowiedzi.
Trener prowadzący: Seksuolog, pedagog, filozof/etyk, profilaktyk, psycholog, przygotowuje się do obrony doktoratu na Uniwersytecie Łazarskiego w Warszawie. Pracuje na trzech uczelniach wyższych przygotowując do pracy zawodowej zarówno przyszłe pokolenie psychologów, jak również psychosekusologów. Mediator szkolny, mediator rówieśniczy. Certyfikowany trener kompetencji miękkich, trener TUS; certyfikowany trener profilaktyki agresji i uzaleźnień. Współautor między innymi pierwszej publikacji w Polsce dotyczącej Prawa i Seksualności, a także autor artykułów dotyczących seksualności i przemocy.
Czas szkolenia: 3 – 4h dydaktyczne
Cena: Ustalana jest indywidualnie, w zależności od formy szkolenia i ilości uczestników.
W przypadku małych placówek zachęcamy do łączenia placówek celem podzielenia kosztów 🙂
Koszt zawiera:
- Elektroniczne zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3
- Materiały szkoleniowe.
- Płatność po szkoleniu do 14 dni na podstawie elektronicznej faktury.
Lub skontaktuj się z ekspertem ds. organizacji szkoleń 📞796686600