Seksualność dzieci i młodzieży.

ADRESACI: Zainteresowani nauczyciele pedagodzy, dyrektorzy, wychowawcy, terapeuci, pracujący w szkołach i przedszkolach

CEL SZKOLENIA: Celem szkolenia jest kształcenie umiejętności rozmawiania z dziećmi na tematy intymne, zdobycie wiedzy na temat prawidłowości w rozwoju psychofizycznym dziecka w wieku przedszkolnym

PROGRAM:

1. Wprowadzenie do tematu seksualności dzieci i młodzieży Przedstawienie tematu i wyjaśnienie celu szkolenia. Omówienie stereotypów, mitów oraz obaw związanych z tematem seksualności dzieci i młodzieży. Znaczenie edukacji seksualnej w kontekście rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży.

2. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży Definicja rozwoju seksualnego – jak rozumieć seksualność w różnych okresach rozwoju dziecka. Etapy rozwoju seksualnego:

Faza niemowlęca i wczesne dzieciństwo (0-3 lata): poznawanie ciała, pierwsze różnice płciowe. Okres przedszkolny (3-6 lat): ciekawość wobec różnic płciowych, identyfikacja płciowa. Okres szkolny
(7-12 lat): wykształcenie poczucia prywatności, budowanie tożsamości płciowej. Okres dojrzewania
(12-18 lat): pojawienie się zainteresowania seksualnością, pierwsze relacje i związki. Zmiany fizjologiczne i emocjonalne związane z rozwojem seksualnym dzieci i młodzieży.

3. Normy i patologie w zachowaniach seksualnych dzieci i młodzieży Czym są zachowania normatywne? Zachowania typowe na poszczególnych etapach rozwoju. Charakterystyka ciekawości i odkrywania własnej seksualności jako naturalnego procesu. Zachowania nietypowe (nienormatywne) i patologiczne: Jak rozpoznać, kiedy zachowania seksualne mogą być niepokojące? Kryteria rozróżniania zachowań normatywnych od patologicznych. Czynniki ryzyka prowadzące do zachowań patologicznych (traumy, nadużycia, zaniedbania). Reakcja dorosłych na nietypowe zachowania seksualne: Jak reagować na zachowania nietypowe? Jak wspierać dzieci i młodzież w świadomym i zdrowym podejściu do własnej seksualności?

4. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) Szczególne wyzwania i potrzeby: Różnice w rozwoju seksualnym dzieci i młodzieży z NI. Trudności w wyrażaniu emocji i rozumieniu norm społecznych. Rozpoznawanie norm i zachowań seksualnych u osób z NI: Przykłady normatywnych i problematycznych zachowań seksualnych u osób z NI. W jaki sposób identyfikować zachowania wymagające wsparcia lub interwencji. Rola edukacji seksualnej dla osób z NI: Znaczenie edukacji dostosowanej do poziomu rozumienia i potrzeb osób z NI. Jak uczyć o granicach, prywatności i bezpieczeństwie w relacjach interpersonalnych. Wsparcie rodziny i opiekunów w pracy nad seksualnością osób z NI: Jak edukować rodziców, aby wspierali świadome i zdrowe podejście do seksualności swoich dzieci. Praktyczne wskazówki do codziennej pracy i budowania poczucia prywatności oraz granic.

5. Podsumowanie i pytania Omówienie głównych wniosków ze szkolenia. Sesja pytań i odpowiedzi.

Trener prowadzący: Seksuolog, pedagog, filozof/etyk, profilaktyk, psycholog, przygotowuje się do obrony doktoratu na Uniwersytecie Łazarskiego w Warszawie. Pracuje na trzech uczelniach wyższych przygotowując do pracy zawodowej zarówno przyszłe pokolenie psychologów, jak również psychosekusologów. Mediator szkolny, mediator rówieśniczy. Certyfikowany trener kompetencji miękkich, trener TUS; certyfikowany trener profilaktyki agresji i uzaleźnień. Współautor między innymi pierwszej publikacji w Polsce dotyczącej Prawa i Seksualności, a także autor artykułów dotyczących seksualności i przemocy.

⌚Czas szkolenia: 3 – 4h dydaktyczne

🧾 Cena: Ustalana jest indywidualnie, w zależności od formy szkolenia i ilości uczestników.

W przypadku małych placówek zachęcamy do łączenia placówek celem podzielenia kosztów 🙂

Koszt zawiera: 

  • Elektroniczne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 
  • Materiały szkoleniowe.
  • Płatność po szkoleniu do 14 dni na podstawie elektronicznej faktury.

Lub skontaktuj się z ekspertem ds. organizacji szkoleń 📞796686600

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Wypełnij i wyślij formularz, a my skontaktujemy się celem przedstawienia najlepszej oferty 🙂

Pole wyboru
Pole wyboru
Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2016 r. RODO i ustawie z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Eureka z siedzibą Oboźna 11/11 Warszawa 00-332, informuje, że jest administratorem danych osobowych. Oświadczamy, że dane osobowe będą przetwarzanie przez Eureka w celu przeprowadzenia rejestracji zgłoszenia, przygotowania materiałów niezbędnych do realizacji szkolenia oraz obsługi poszkoleniowej.
Pole wyboru
Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”

Kurs Trenera TUS Trening Umiejętności Społecznych I i II stopnia