Rozpoznawanie zagrożeń i reagowanie w sytuacjach kryzysowych w szkole.

📆 Terminy szkolenia:

  • 30.05.2025 r.
  • 4.06.2025 r.

🕔 Godzina: 17:00 – 19:00

🧾 Cena: 150 zł/os

 💻Forma szkolenia: Online na żywo

Koszt zawiera:

📕Elektroniczne zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

📄Pakiet materiałów szkoleniowych.

Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom to jedno z kluczowych zadań każdej placówki oświatowej. Obowiązek ten spoczywa na całej kadrze – nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale każdego dnia, w pełni świadomie i odpowiedzialnie. Pracownicy szkół odpowiadają nie tylko za jakość kształcenia, lecz również za skuteczne realizowanie zadań opiekuńczo-wychowawczych.

Nasze szkolenie ma na celu przygotowanie uczestników do rozpoznawania zagrożeń, reagowania na sytuacje kryzysowe i podejmowania odpowiednich działań, w tym przeprowadzenia ewakuacji. Uczestnicy zyskają praktyczną wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego działania w trudnych i nieprzewidywalnych okolicznościach.

CEL GŁÓWNY SZKOLENIA: Podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej i pracowników szkoły w zakresie rozpoznawania potencjalnych zagrożeń oraz skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych i incydentach krytycznych.

Program szkolenia:


1. Wprowadzenie: Czym jest sytuacja kryzysowa w środowisku szkolnym?

  • Definicje: sytuacja kryzysowa vs incydent krytyczny
  • Przykłady sytuacji kryzysowych z praktyki szkolnej
  • Emocjonalne i organizacyjne skutki kryzysu dla społeczności szkolne

2. Rozpoznawanie zagrożeń – profilaktyka i wczesna interwencja

  • Kategorie zagrożeń: fizyczne, emocjonalne, społeczne, cyfrowe
  • Wczesne sygnały ostrzegawcze (uczniowie, personel, otoczenie)
  • Rola nauczycieli i pracowników w wykrywaniu niepokojących symptomów
  • Narzędzia do diagnozy i obserwacji

3. Reagowanie w sytuacjach kryzysowych – procedury i działania

  • Standardowe procedury reagowania (lockdown, ewakuacja, zawiadamianie służb)
  • Zasady komunikacji kryzysowej – co mówić, komu i jak
  • Rola zespołu ds. zarządzania kryzysowego w szkole
  • Kiedy i jak angażować instytucje zewnętrzne (policja, pomoc psychologiczna, kuratorium)

4. Mini-case study: scenariusz sytuacji kryzysowej i reakcja szkoły

  • Analiza krótkiego przypadku (np. groźba przemocy, samookaleczenie ucznia, zagrożenie bombowe)
  • Omówienie możliwych działań krok po kroku
  • Dyskusja: co można było zrobić inaczej/lepiej?

5. Wsparcie po kryzysie – regeneracja i powrót do równowagi

  • Wsparcie dla uczniów, nauczycieli, rodziców
  • Znaczenie opieki psychologicznej i follow-upu
  • Budowanie odporności psychicznej społeczności szkolnej

6. Podsumowanie i pytania uczestników

  • Kluczowe wnioski
  • Materiały i narzędzia do dalszej pracy
  • Odpowiedzi na pytania

 

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych

Formularz zgłoszeniowy

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”