Praktyczne wprowadzenie do Edukacji Włączającej: jak tworzyć klasę, która uwzględnia różnorodność i zapewnia uczniom równy dostęp do edukacji?

Szkolenie to skupia się na praktycznym wprowadzeniu zasad Edukacji Włączającej do praktyki pedagogicznej. Nauczyciele będą mieli okazję poznać i zrozumieć zasady Edukacji Włączającej, a także nauczyć się, jak wdrożyć je w swojej klasie. W ramach szkolenia omówione zostaną różne sposoby dostosowywania nauczania do różnych poziomów i stylów uczenia się uczniów, tworzenia bezpiecznej i otwartej atmosfery w klasie, jak również sposoby oceny postępów uczniów i zapewnienie im odpowiedniego wsparcia. Ponadto, podczas szkolenia zostaną przedstawione przykłady dobrych praktyk oraz omówione problemy i wyzwania, jakie mogą pojawić się podczas wdrażania Edukacji Włączającej do praktyki nauczycielskiej.

ADRESACI: dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści  szkół i placówek, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych

CEL SZKOLENIA: Celem szkolenia jest zwiększenie świadomości nauczycieli na temat Edukacji Włączającej i zapewnienie im narzędzi i umiejętności, które pozwolą na lepsze przygotowanie uczniów do przyszłych wyzwań życiowych i zawodowych.

Cel główny tego szkolenia to zapoznanie nauczycieli z Edukacją Włączającą jako podejściem pedagogicznym, które ma na celu zapewnienie równych szans i możliwości edukacyjnych dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich poziomu i stylu uczenia się.

Cele szczegółowe:

  • Zaprezentowanie różnych form nierówności i wykluczenia w systemie edukacji oraz omówienie sposobów przeciwdziałania im poprzez zasady Edukacji Włączającej.

  • Przedstawienie nauczycielom sposobów wprowadzania Edukacji Włączającej do praktyki pedagogicznej, w tym dostosowywanie nauczania do różnych poziomów i stylów uczenia się uczniów oraz tworzenie bezpiecznej i otwartej atmosfery w klasie.

  • Omówienie sposobów oceny postępów uczniów i zapewnienia im wsparcia w celu osiągnięcia sukcesów w nauce, zgodnie z zasadami Edukacji Włączającej.

  • Przedstawienie nauczycielom problemów i wyzwań, jakie mogą pojawić się podczas wprowadzania Edukacji Włączającej do praktyki nauczycielskiej oraz omówienie sposobów radzenia sobie z nimi.

  • Przedstawienie nauczycielom różnych strategii i metod nauczania, które umożliwią uczniom o różnych poziomach i stylach uczenia się skuteczne i efektywne uczenie się, zgodnie z zasadami Edukacji Włączającej.

  • Omówienie znaczenia współpracy między nauczycielami, rodzicami i innymi specjalistami, aby zapewnić uczniom o różnorodnych potrzebach i zainteresowaniach odpowiednie wsparcie i przewodnictwo w ich nauce.

  • Cele te mają na celu zwiększenie świadomości nauczycieli na temat Edukacji Włączającej oraz zapewnienie im narzędzi i umiejętności, które pozwolą na lepsze przygotowanie uczniów do przyszłych wyzwań życiowych i zawodowych.

KORZYŚCI:

  1. Rozwój umiejętności dostosowania nauczania do różnych poziomów i stylów uczenia się uczniów, co pozwoli nauczycielom na lepsze dopasowanie swoich metod i technik nauczania do potrzeb i zainteresowań każdego ucznia.

  2. Zrozumienie zasad tworzenia bezpiecznej i otwartej atmosfery w klasie, co pozwoli nauczycielom na stworzenie kultury szacunku, współpracy i zaangażowania uczniów w proces uczenia się.

  3. Rozwój umiejętności oceny postępów uczniów i zapewnienia im odpowiedniego wsparcia, co pozwoli nauczycielom na efektywne zarządzanie klasą i pomaganie uczniom w osiąganiu sukcesów w nauce.

  4. Rozwój umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i problemami, które mogą pojawić się w pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach i zainteresowaniach.

  5. Poznanie przykładów dobrych praktyk i sposobów wdrażania zasad Edukacji Włączającej do praktyki pedagogicznej, co pozwoli nauczycielom na poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności oraz na efektywniejszą pracę z uczniami.

  6. Zwiększenie satysfakcji z pracy, ponieważ umiejętność pracy w oparciu o zasady Edukacji Włączającej pozwoli nauczycielom na tworzenie bardziej zaangażowanych i motywowanych uczniów, co z kolei przyniesie pozytywne wyniki w nauce i podniesie poziom satysfakcji z pracy zespołu nauczycielskiego.

PROGRAM SZKOLENIA:

Część 1 (czas trwania: 1 godzina dydaktyczna)

Przedstawienie Edukacji Włączającej jako podejścia pedagogicznego, które ma na celu zapewnienie równych szans i możliwości edukacyjnych dla wszystkich uczniów.

Omówienie różnych form nierówności i wykluczenia w systemie edukacji.

Omówienie najważniejszych zasad Edukacji Włączającej, takich jak indywidualizacja nauczania, różnorodność metod dydaktycznych, angażowanie uczniów w proces uczenia się i respektowanie różnorodności kulturowej.

Część 2 (czas trwania: 1 godzina dydaktyczna)

Omówienie sposobów wprowadzenia Edukacji Włączającej do praktyki nauczycieli, w tym dostosowywanie nauczania do różnych poziomów i stylów uczenia się uczniów.

Omówienie znaczenia tworzenia bezpiecznej i otwartej atmosfery w klasie, która umożliwi uczniom o różnorodnych potrzebach i zainteresowaniach skuteczne i efektywne uczenie się.

Omówienie sposobów oceny postępów uczniów i zapewnienia im wsparcia w celu osiągnięcia sukcesów w nauce.

Część 3 (czas trwania: 1 godzina dydaktyczna)

Omówienie problemów i wyzwań, jakie mogą pojawić się podczas wprowadzania Edukacji Włączającej do praktyki nauczycielskiej.

Omówienie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i problemami, takimi jak agresywne zachowanie uczniów, brak motywacji lub trudności w nauce.

Przedstawienie przykładów dobrych praktyk związanych z Edukacją Włączającą, które pomogą nauczycielom w podejmowaniu decyzji dotyczących ich własnej praktyki.

Część 4 (czas trwania: 1 godzina dydaktyczna)

Omówienie sposobów nauczania, które umożliwią uczniom o różnych poziomach i stylach uczenia się skuteczne i efektywne uczenie się.

Przedstawienie różnych strategii, takich jak projektowanie zajęć w oparciu o cele edukacyjne, angażowanie uczniów w proces uczenia się i wykorzystywanie różnorodnych metod dydaktycznych.

Omówienie znaczenia współpracy między nauczycielami, rodzicami i innymi specjalistami, aby zapewnić uczniom o różnorodnych potrzebach i zainteresowaniach odpowiednie wsparcie i przewodnictwo w ich nauce.

Podsumowanie: Szkolenie będzie składało się z warsztatów, prezentacji i dyskusji, które pomogą nauczycielom lepiej zrozumieć Edukację Włączającą i nauczyć się stosować jej zasady w swojej pracy. Nauczyciele będą mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami i poznać przykłady dobrych praktyk, które pomogą im lepiej radzić sobie z trudnościami, jakie mogą pojawić się w pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach i zainteresowaniach.

⌚Czas szkolenia: 4h dydaktyczne

🧾 Cena: już od 1600 zł brutto
(zależy od ilości osób oraz formy szkolenia -online lub stacjonarnie)

Koszt zawiera: 

  • Elektroniczne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych.
  • Płatność  do 14 dni po szkoleniu na podstawie elektronicznej faktury.

Lub skontaktuj się z ekspertem ds. organizacji szkoleń 📞796686600

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Wypełnij i wyślij formularz, a my skontaktujemy się celem przedstawienia najlepszej oferty 🙂

Pole wyboru
Pole wyboru
Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2016 r. RODO i ustawie z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Eureka z siedzibą Oboźna 11/11 Warszawa 00-332, informuje, że jest administratorem danych osobowych. Oświadczamy, że dane osobowe będą przetwarzanie przez Eureka w celu przeprowadzenia rejestracji zgłoszenia, przygotowania materiałów niezbędnych do realizacji szkolenia oraz obsługi poszkoleniowej.

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadzących
- właściwy dobór do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiejętności społecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wpływające na rozwój społeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegląd programów Treningu Umiejętności Społecznych.

2. Organizacja zajęć
- Przygotowanie do zajęć TUS.
- Diagnoza uczestników i dobór do grup.
- Omówienie metod, technik i narzędzi używanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- Ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami własnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- Ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm społecznych w różnych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia perspektyw i intencji innych osób.

7. Samowiedza i samoświadomość
- Ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie różnic oraz podobieństw międzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarządzania stresem i efektywnego rozwiązywania problemów.

9. Współpraca
- Ćwiczenia na budowanie efektywnej współpracy i rozwiązywanie konfliktów.

10. Asertywność
- Rozwój asertywności i rozumienie granic własnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegląd nabytych umiejętności.
- Planowanie zastosowania umiejętności w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Grupy umiejętności społecznych rozwijanych w trakcie realizacji TUS
podstawowe umiejętności społeczne
zaawansowane umiejętności społeczne
umiejętności emocjonalne
umiejętności alternatywne wobec agresji
umiejętności kontroli stresu
umiejętności planowania
Podstawy teoretyczne TUS

definicja TUS
zasady realizacji TUS
świadomość i celowość TUS – treningowy schemat „szóstki”

Tworzenie grup TUS

zasady tworzenia grup TUS
narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
narzędzia diagnozy potrzeb dziecka
analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS

zasady konstruowania planu TUS
przykładowe narzędzie służące wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestników TUS
teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

cele główne i szczegółowe TUS
z poziomu wiedzy
z poziomu umiejętności
z poziomu wartości
cele wtórne TUS
podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS

zasady prowadzenia treningu TUS
wielkość grupy
czas realizacji
osoba prowadząca TUS
dobrowolność udziału
głody psychologiczne
rytuały (otwierający/zamykający)
kontraktowanie
cykl TUS
doświadczenie
refleksja poznawcza
generalizacja
cykl Kolba
doświadczenie
refleksja
teoria
praktyka

Metody aktywizujące podczas realizacji TUS

wchodzenie w rolę
portfolio
analizowanie i rozwiązywanie problemów
stacje zadaniowe
mnemotechniki
uczenie się w małych grupach
projekt
wizualizacja
storytelling

TOP 3 TUS podczas realizacji TUS

skillstreaming
uczenie incydentalne
social stories

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”