Program szkolenia ma na celu kompleksowe wsparcie nauczycieli w procesie podnoszenia jakości kształcenia z uwzględnieniem przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty. Dzięki analizie wyników, wprowadzeniu nowoczesnych metod dydaktycznych
oraz efektywnemu wykorzystaniu pomiaru dydaktycznego, nauczyciele będą lepiej przygotowani do skutecznego monitorowania i poprawy wyników edukacyjnych swoich uczniów. Opracowany plan działań posłuży jako drogowskaz do systematycznego doskonalenia pracy szkoły i osiągania lepszych wyników na egzaminach.
Cel szkolenia:
1.Doskonalenie umiejętności analizy wyników egzaminów ósmoklasisty oraz identyfikacji obszarów wymagających poprawy.
2. Wdrażanie skutecznych metod dydaktycznych i strategii oceniania, które przyczyniają się do lepszych wyników egzaminacyjnych.
3. Rozwijanie umiejętności stosowania pomiaru dydaktycznego do monitorowania postępów uczniów i efektywności nauczania.
4. Opracowanie planu działania mającego na celu podniesienie wyników egzaminacyjnych.
Program:
- Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty – diagnoza jakości kształcenia.
– Identyfikacja obszarów wymagających poprawy.
– Analiza przyczyn niepowodzeń uczniów w poszczególnych obszarach.
- Nowoczesne metody dydaktyczne wspierające przygotowanie do egzaminu.
– Omówienie nowoczesnych strategii dydaktycznych, które mogą zwiększyć efektywność nauczania (m.in. metody aktywizujące, nauczanie problemowe, różnicowanie zadań).
– Ćwiczenia praktyczne w projektowaniu lekcji i jednostek dydaktycznych skoncentrowanych na przygotowaniu uczniów do egzaminu ósmoklasisty.– Prezentacja narzędzi cyfrowych, które wspierają proces uczenia się i mogą być wykorzystywane w przygotowaniach do egzaminu.
3. Pomiar dydaktyczny – monitorowanie postępów uczniów.
– Omówienie podstawowych pojęć i metod pomiaru dydaktycznego.
– Tworzenie narzędzi pomiaru.
– Wykorzystanie danych z testów diagnostycznych i próbnych egzaminów do monitorowania postępów uczniów.
4. Strategie oceniania i informacja zwrotna.
– Ocenianie kształtujące – jak stosować ocenianie kształtujące, aby wspierać proces uczenia się i poprawę wyników egzaminacyjnych.
– Feedback – praktyczne wskazówki dotyczące udzielania efektywnej informacji zwrotnej uczniom na podstawie wyników ich prac.
-Indywidualizacja procesu nauczania: jak dostosowywać zadania i metody pracy do indywidualnych potrzeb uczniów, aby maksymalizować ich szanse na sukces na egzaminie?
5. Opracowanie planu działań w celu podniesienia wyników egzaminacyjnych.
– Praca w zespołach nad stworzeniem rocznego planu działań dydaktycznych,
mającego na celu poprawę wyników egzaminacyjnych.
– Określenie ról i odpowiedzialności nauczycieli w realizacji planu.
6. Podsumowanie i ewaluacja szkolenia.
– Omówienie wniosków i pomysłów na wdrożenie zdobytej wiedzy w praktyce szkolnej.
– Wypełnienie ankiet oceniających szkolenie przez uczestników.
– Planowanie dalszych działań: dyskusja na temat kolejnych kroków i potrzeb szkoleniowych w kontekście podnoszenia jakości pracy szkoły.
Materiały dodatkowe:
– Przykłady arkuszy egzaminacyjnych i testów diagnostycznych.
– Materiały dydaktyczne wspierające przygotowanie uczniów do egzaminu.
– Zestawy narzędzi do monitorowania postępów uczniów i oceny skuteczności nauczania.
– Przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych metod dydaktycznych.