Ocenianie kształtujące – ocenianie wspierające ucznia.

Ocenianie Kształtujące nazywane także „ocenianiem pomagającym się uczyć”, „wspierającym proces uczenia się” czy „wspomaganiem uczenia się” jest w wielu krajach uważane za jeden z najbardziejobiecujących kierunków reformowania oświaty.

Zapraszamy na szkolenie poświęcone ocenianiu kształtującemu – nowoczesnemu podejściu, które stawia ucznia w centrum procesu edukacyjnego. Dzięki ocenianiu kształtującemu, nauczyciele uczą się, jak skutecznie wspierać rozwój uczniów, motywować ich do samodzielnej pracy i refleksji nad własnym postępem. Szkolenie dostarcza praktycznych narzędzi, które pomagają tworzyć przyjazne środowisko nauki, sprzyjające indywidualnym potrzebom i potencjałowi każdego ucznia. Dołącz do grona nauczycieli, którzy zmieniają edukację, stawiając na współpracę, dialog i rozwój osobisty swoich uczniów!

Uczestnicy

Warsztaty adresowane są do nauczycieli szkół podstawowych, którzy chcą:

  • dowiedzieć sięna czym polega OK i dlaczego warto je stosować,
  • poznać elementy OK i zasady ich stosowania,
  • zaplanować działania wprowadzające OK do praktyki szkolnej.

Korzyści

Co uczestnicy szkolenia będą wiedzieć?

  • Dlaczego warto stosować OK na lekcjach.
  • Jak formułować cele lekcji sprzyjające uczeniu się.
  • Co to są kryteria sukcesu.
  • W jaki sposób sprawdzić, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
  • Jak wygląda konspekt lekcji w OK.
  • Co sprzyja wdrażaniu OK w klasie.
  • Jakie są korzyści stosowania OK dla ucznia i nauczyciela.
  • W jaki sposób wprowadzić elementy OK do  praktyki szkolnej.
  • Dlaczego warto wprowadzić zmiany w nauczaniu.
  • Co to znaczy, że uczeń bierze odpowiedzialność za własne uczenie się.

Co uczestnicy szkolenia będą umieć?

  • Wymienić elementy OK.
  • Formułować cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia.
  • Wskazać różnicę miedzy celem lekcji a kryteriami oceniania.
  • Wyjaśnić, jaki jest sens określenia kryteriów sukcesu.
  • Zaplanować działania w szkole zmierzające do wprowadzenia OK.

Cel szkolenia:

1.Przygotowanie nauczycieli do efektywnego stosowania oceniania kształtującego,
które wspiera indywidualny rozwój uczniów, motywuje do samodzielnej nauki
oraz umożliwia bieżące monitorowanie postępów edukacyjnych.

2. Rozwinięcie umiejętności refleksji nad procesem nauczania oraz wprowadzenie nauczycieli w metodykę oceniania wspierającego ucznia. 

Program: 

Moduł 1: Wprowadzenie do oceniania kształtującego:

  • ocenianie kształtujące a ocenianie sumujące;
  • rola oceniania kształtującego; jak ocenianie kształtujące wpływa na motywację uczniów, ich zaangażowanie oraz samoświadomość w procesie uczenia się.
  • filozofia oceniania kształtującego;
  • ocenianie jako proces wspierający, a nie tylko narzędzie do oceny efektów pracy;
  • znaczenie współpracy – budowanie relacji nauczyciel-uczeń opartej na zaufaniu i wspólnym dążeniu do osiągnięcia celów edukacyjnych.

    Moduł 2: Kluczowe elementy oceniania kształtującego:

  • cele nauczania i kryteria sukcesu;
  • informacja zwrotna;
  • aktywizacja uczniów do samooceny i oceny rówieśniczej;
  • techniki samooceny;
  • ocena rówieśnicza;
  • budowanie dialogu edukacyjnego.

Moduł 3: Praktyczne zastosowanie oceniania kształtującego:

  • planowanie lekcji z ocenianiem kształtującym;
  •  przykładowe scenariusze lekcji z wkomponowanymi elementami oceniania kształtującego, w różnych przedmiotach i na różnych poziomach edukacyjnych.
  • narzędzia i metody: wprowadzenie konkretnych narzędzi, takich jak karty obserwacji, mapy myśli, fiszki refleksyjne, które wspierają ocenianie kształtujące.

    Moduł 4: Wdrażanie oceniania kształtującego w szkole:

  •  strategie wdrożeniowe – planowanie działań wdrożeniowych;
  • rola zespołów nauczycielskich – budowanie współpracy i wymiany doświadczeń między nauczycielami, tworzenie grup roboczych i sieci wsparcia;
  • monitorowanie i ewaluacja – monitorowanie postępów uczniów i nauczycieli w kontekście wdrażania oceniania kształtującego, z wykorzystaniem ankiet, obserwacji, wywiadów
    i analizy wyników nauczania.

Moduł 5: Podsumowanie szkolenia:

  • dyskusja końcowa
  •  przemyślenia i wnioski uczestników dotyczące zastosowania oceniania kształtującego w praktyce, identyfikacja barier i potencjalnych rozwiązań.
  • planowanie rozwoju zawodowego – tworzenie planów rozwoju – ustalanie indywidualnych celów rozwojowych związanych z ocenianiem kształtującym, np. udział w dalszych szkoleniach, mentoringu, grupach współpracy;
  •  dostęp do zasobów: omówienie dostępnych źródeł wsparcia, takich jak literatura, kursy online, konferencje i fora edukacyjne.

Czas szkolenia: 3-4 godziny

Koszt szkolenia: do ustalenia w zależności od ilości osób oraz formy szkolenia

Koszt zawiera: 

  • Elektroniczne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych.

  • Płatność po szkoleniu do 14 dni na podstawie elektronicznej faktury.

Lub zadzwoń i ustal szczegóły 📞796 686 600

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Wypełnij i wyślij formularz, a my skontaktujemy się celem przedstawienia najlepszej oferty 🙂

Pole wyboru
Pole wyboru
Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2016 r. RODO i ustawie z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Eureka z siedzibą Oboźna 11/11 Warszawa 00-332, informuje, że jest administratorem danych osobowych. Oświadczamy, że dane osobowe będą przetwarzanie przez Eureka w celu przeprowadzenia rejestracji zgłoszenia, przygotowania materiałów niezbędnych do realizacji szkolenia oraz obsługi poszkoleniowej.
Pole wyboru

1. Podstawy teoretyczne TUS

- cel i założenia TUS
- oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
- instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

- rola prowadzących
- właściwy dobór do grup
- rozmowa wstępna z rodzicem
- rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
- wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

- struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
- tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
- konstruowanie wzmacniających komunikatów
- praca z emocjami dziecka
- praca  z trudnymi zachowaniami
- współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

- planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
- przygotowywanie materiałów na zajęcia
- przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

This will close in 20 seconds

1. Wprowadzenie
- Definicja i znaczenie umiejętności społecznych.
- Zadania rozwojowe w poszczególnych fazach rozwoju społeczno-emocjonalnego.
- Czynniki wpływające na rozwój społeczno-emocjonalny i zaburzenia.
- Przegląd programów Treningu Umiejętności Społecznych.

2. Organizacja zajęć
- Przygotowanie do zajęć TUS.
- Diagnoza uczestników i dobór do grup.
- Omówienie metod, technik i narzędzi używanych w TUS.
- Schemat typowej lekcji TUS.

3. Emocje
- Ćwiczenia na rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami własnymi i innych.

4. Komunikacja interpersonalna
- Techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Identyfikacja i przełamywanie barier komunikacyjnych.

5. Normy społeczne (1 godzina)
- Ćwiczenia na zrozumienie i stosowanie norm społecznych w różnych kontekstach.

6. Teoria umysłu
- Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia perspektyw i intencji innych osób.

7. Samowiedza i samoświadomość
- Ćwiczenia na rozwijanie autoprezentacji i rozpoznawanie różnic oraz podobieństw międzyludzkich.

8. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- Strategie zarządzania stresem i efektywnego rozwiązywania problemów.

9. Współpraca
- Ćwiczenia na budowanie efektywnej współpracy i rozwiązywanie konfliktów.

10. Asertywność
- Rozwój asertywności i rozumienie granic własnych i innych.

11. Podsumowanie kursu
- Przegląd nabytych umiejętności.
- Planowanie zastosowania umiejętności w praktyce edukacyjnej.
- Zbieranie feedbacku i ewaluacja kursu.

This will close in 20 seconds

Dzień I

1.Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego warto?

- czym jest TUS i jakie umiejętności rozwija?
- kluczowe zasady i cele TUS I i II stopnia
- uczenie przez doświadczenie – skuteczna metoda pracy
- praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2.Tworzenie efektywnych grup TUS

- jak dobrać uczestników - optymalna liczebność, wiek, podobne potrzeby
- jak stworzyć grupę, która dobrze współpracuje?

3.Emocje na start

- jak uczyć rozpoznawania i wyrażania emocji?
- emocje jako fundament efektywnej komunikacji

4.Zarządzanie emocjami i stresem

- skuteczne techniki pracy z emocjami
- jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem?

5.Komunikacja – klucz do sukcesu

- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- nauka słuchania, a style zachowań

Dzień II

1.Trudne sytuacje? Zawsze znajdzie się rozwiązanie

- jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami?
- konflikty w grupie – jak je rozwiązywać?
- narzędzia do pracy z agresją i wycofaniem

2.Pozytywne wzmocnienia w praktyce

-  techniki pozytywnego wzmocnienia zachowań
- skuteczna motywacja w pracy z dziećmi.

3.Praca własna trenera TUS – doskonalenie umiejętności

- jak oceniać swoje działania?
- co zrobić, aby być lepszym trenerem?

4.Kreatywne narzędzia do pracy z grupą

-  tworzenie angażujących materiałów do TUS?
- gry, karty pracy, ćwiczenia, case study - twoje narzędzia sukcesu

Dlaczego warto wybrać to szkolenie?

- Praktyczne narzędzia - poznasz sprawdzone techniki pracy z dziećmi.
- Profesjonalne wsparcie -nauczysz się, jak prowadzić efektywne zajęcia TUS I i II stopnia.
- Kompleksowa wiedza - od emocji po rozwiązywanie konfliktów – wszystko, czego potrzebujesz, by być skutecznym trenerem
- Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - nauczysz się, jak dostosować treningi do specyficznych potrzeb osób

This will close in 20 seconds

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”