Materiały dydaktyczne: prezentacja w formie pdf w formie elektronicznej
Metoda: wykład/ warsztat/ case study
Grupa docelowa: nauczyciele, osoby zajmujące się zawodowo opieką nad dziećmi i młodzieżą, rodzice
Program:
1. Analiza prawidłowych zachowań rozwojowych u dzieci i młodzieży rozpatrywanych pod kątem emocji, zabawy, wyobraźni i myślenia
2. Definicja zachowań niepożądanych u dzieci, młodzieży i dorosłych
3. Charakterystyka czynników protekcyjnych, które mogą mieć ochronny wpływ na kształtowanie się niepokojących zachowań i zaburzeń u dzieci
4. Analiza czynników ryzyka, które mogą mieć niekorzystny wpływ na kształtowanie się niepokojących zachowań i zaburzeń u dzieci
5. Analiza podstawowych zaburzeń u dzieci według klasyfikacji ICD -10
6. Omówienie technik zwiększające częstość zachowań pożądanych z uwzględnieniem nurtu behawioralnego
⦁ Wzmocnienie dodatnie
⦁ Wzmocnienie ujemne
⦁ Modelowanie- dawanie przykładu
⦁ Ćwiczenie nabytych umiejętności- granie ról
7. Techniki zmniejszające częstość zachowań niepożądanych z uwzględnieniem nurtu behawioralnego
⦁ kontrola bodźca, sytuacji
⦁ wygaszanie
⦁ karanie
⦁ time-out (przerwa we wzmocnieniach), „pokój wyciszeń”, odesłanie z lekcji, zajęć, dodatkowych, które dziecko lubi.
⦁ koszty odpowiedzi tj usuwanie różnorodnych form nagradzania (udziału w zabawach), wtedy gdy dziecko robi źle