Metoda Carla Orffa i jej znaczenie w edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym

📆 Termin: 03.03.2025 r.

🕔 Godzina: 17:00 – 20:00

🧾 Cena: 200 zł/os

 💻Forma: Online na żywo 

Koszt zawiera:

  • Pakiet materiałów szkoleniowych
  • Zaświadczenie dla każdego uczestnika wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Carl Orff był niemieckim kompozytorem, który opracował metodę wychowania muzycznego. Celem jest rozwijanie u dzieci poczucia rytmu. Podobnie jak przy metodzie Labana, główny akcent podczas ćwiczeń opartych na łączeniu ze sobą ruchu, muzyki i słowa położony jest na innowację i kreatywność. Według twórcy tej metody muzyka wywodzi się ze słowa. Dlatego dzieci rytmizują słowa, poprzez układanie do nich melodii. Ćwiczący klaszczą, tupią, skaczą do muzyki, a także same tworzą muzykę przy pomocy instrumentów.

Adresaci: Nauczyciele przedszkoli,  inni zainteresowani

Cel szkolenia: Poznanie głównych założeń systemu Carla Orffa opartego  na wychowaniu do muzyki przez zabawę 

Korzyści dla uczestników:

  • Poznają podstawy systemu Carla Orffa
  • Doświadczą zabaw oddechowych i zabaw związanych z rytmizacją mowy
  • Włączą się w kanon rytmiczny i melodyczny
  • Ułożą rytm z towarzyszeniem ostinata  rytmicznego
  • Podejmą  ruch , rytm w  improwizacji ruchowo-rytmiczno-wokalnej
  • Dobiorą własny tekst do podanego rytmu

Program:

1.Wprowadzenie do tematu:

  • kształcenie muzyczne poprzez zabawę,
  • rozwijanie muzykalności dzieci na zasadzie podobieństwa do etapów rozwoju kultury muzycznej ludzkości,
  • integracja muzyki, słowa i ruchu.

2.Rytmizowanie mowy. Echo rytmiczne. Ćwiczenia oddechowe:

  • Zabawy z imionami
  • Tuti frutti imion
  • „La lamto”-  rytm, gra, ruch
  • „Wszyscy mali, wszyscy duzi”
  • „Pajacyk”
  • „Balonik”, „Trzęsące ciało”, „Kanapa”, „Ściana”
  • „Maszyna dźwięków”

3.Kanon rytmiczny. Tworzenie rytmu z towarzyszeniem ostinata rytmicznego. Improwizacje ruchowo-rytmiczno-wokalne:

  • “Don-don”
  • “Hej jo”- kanon chiński
  • “Kokoleo ko”
  • “Gazetowy kanon”
  • “Nanuma”
  • “O kina daiko”-japońska piosenka o bebnach.
  • Etiuda instrumentów”
  • “Kropeczkowe kolory”
  • “Klip-klap”
  • “Alunellul”
  • “La la,la”
  • “Tak jak nikt do tej pory”

4.Dobieranie tekstów do podanych rytmów. Kontynuacja podobnego rytmu. Ruch, rym, rytm przy wybranych utworach muzycznych:

  • „Chcemy dziś bawić się”
  • „Wszystko jest kołem”
  • „Dziwna piosenka”
  • „Deszczyk”, „Deszczowa muzyka”, „Deszczowe instrumenty”
  • Etiuda ruchowa „Motyle

PROWADZĄCY: nauczyciel dyplomowany, II stopień specjalizacji zawodowej, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, ekspert komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli, trener programu „Klucz do uczenia się” oraz „Gimnastyki Paluszkowej” G.Dolya.  Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej – kierunek wychowanie przedszkolne, podyplomowych studiów pedagogiki korekcyjnokompensacyjnej, oligofrenopedagogiki,  podyplomowych studiów w zakresie zarządzania i marketingu w oświacie. Wykładowca na kursach kwalifikacyjnych Terapii Pedagogicznej, Arteterapii, studiach podyplomowych i dziennych oraz licznych formach doskonalących dla nauczycieli. Autorka licznych materiałów metodycznych dla nauczycieli uwzględniających rozwój  wielorakich inteligencji małego dziecka w oparciu o efektywnie dobrane metody pracy. Prowadzi autorskie warsztaty z zakresu zabaw twórczych inspirowanych ruchem, muzyką, wierszem i obrazem, a także warsztaty z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego zwłaszcza zajęć umuzykalniających w przedszkolu a także warsztaty z zakresu przygotowania dzieci do nauki liczenia, pisania i czytania.

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych

Formularz zgłoszeniowy

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”