Metoda Carla Orffa i jej znaczenie w edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym

Carl Orff był niemieckim kompozytorem, który opracował metodę wychowania muzycznego. Celem jest rozwijanie u dzieci poczucia rytmu. Podobnie jak przy metodzie Labana, główny akcent podczas ćwiczeń opartych na łączeniu ze sobą ruchu, muzyki i słowa położony jest na innowację i kreatywność. Według twórcy tej metody muzyka wywodzi się ze słowa. Dlatego dzieci rytmizują słowa, poprzez układanie do nich melodii. Ćwiczący klaszczą, tupią, skaczą do muzyki, a także same tworzą muzykę przy pomocy instrumentów.

ADRESACI: Nauczyciele przedszkoli,  inni zainteresowani

CEL SZKOLENIA: Poznanie głównych założeń systemu Carla Orffa opartego  na wychowaniu do muzyki przez zabawę 

KORZYŚCI:

  • Poznają podstawy systemu Carla Orffa
  • Doświadczą zabaw oddechowych i zabaw związanych z rytmizacją mowy
  • Włączą się w kanon rytmiczny i melodyczny
  • Ułożą rytm z towarzyszeniem ostinata  rytmicznego
  • Podejmą  ruch , rytm w  improwizacji ruchowo-rytmiczno-wokalnej
  • Dobiorą własny tekst do podanego rytmu

PROGRAM:

1.Wprowadzenie do tematu:

  • kształcenie muzyczne poprzez zabawę,
  • rozwijanie muzykalności dzieci na zasadzie podobieństwa do etapów rozwoju kultury muzycznej ludzkości,
  • integracja muzyki, słowa i ruchu.

2.Rytmizowanie mowy. Echo rytmiczne. Ćwiczenia oddechowe:

  • Zabawy z imionami
  • Tuti frutti imion
  • „La lamto”-  rytm, gra, ruch
  • „Wszyscy mali, wszyscy duzi”
  • „Pajacyk”
  • „Balonik”, „Trzęsące ciało”, „Kanapa”, „Ściana”
  • „Maszyna dźwięków”

3.Kanon rytmiczny. Tworzenie rytmu z towarzyszeniem ostinata rytmicznego. Improwizacje ruchowo-rytmiczno-wokalne:

  • “Don-don”
  • “Hej jo”- kanon chiński
  • “Kokoleo ko”
  • “Gazetowy kanon”
  • “Nanuma”
  • “O kina daiko”-japońska piosenka o bebnach.
  • Etiuda instrumentów”
  • “Kropeczkowe kolory”
  • “Klip-klap”
  • “Alunellul”
  • “La la,la”
  • “Tak jak nikt do tej pory”

4.Dobieranie tekstów do podanych rytmów. Kontynuacja podobnego rytmu. Ruch, rym, rytm przy wybranych utworach muzycznych:

  • „Chcemy dziś bawić się”
  • „Wszystko jest kołem”
  • „Dziwna piosenka”
  • „Deszczyk”, „Deszczowa muzyka”, „Deszczowe instrumenty”
  • Etiuda ruchowa „Motyle

Utwory:

  • Suita orkiestrowa „Muzyka na wodzie”  „Georg Friedrich Händel),Le Basqe – J.Galwaya Pizzicato-Leo Delibes’a
  • Polka tritsch-tratsch – Johann Strauss Bułeczka z masłem- W.A. Mozarta Kontredans- F. Chopina Preludium A dur op.28nr7- F.Chopina
  • Muzykalne rzędy- Lorenz Ortofoniczna orkiestra Improwizacja na dzwonkach Walczyk na pożegnanie

PROWADZĄCY: Nauczyciel dyplomowany, II stopień specjalizacji zawodowej, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, ekspert komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli.  Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej – kierunek wychowanie przedszkolne, podyplomowych studiów pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej, oligofrenopedagogiki, podyplomowych studiów w zakresie zarządzania i marketingu w oświacie. Wykładowca na kursach kwalifikacyjnych Terapii Pedagogicznej, Arteterapii, studiach podyplomowych i dziennych oraz licznych formach doskonalących dla nauczycieli. Autorka licznych materiałów metodycznych dla nauczycieli uwzględniających rozwój wielorakich inteligencji małego dziecka w oparciu o efektywnie dobrane metody pracy. Prowadzi autorskie warsztaty z zakresu zabaw twórczych inspirowanych ruchem, muzyką, wierszem i obrazem, a także warsztaty z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego zwłaszcza zajęć umuzykalniających w przedszkolu a także warsztaty z zakresu przygotowania dzieci do nauki liczenia, pisania i czytania.

⌚Czas szkolenia: 3 – 4h dydaktyczne

🧾 Cena: już od 1600 zł brutto
(zależy od ilości osób oraz formy szkolenia -online lub stacjonarnie)

Koszt zawiera: 

  • Elektroniczne  zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych.
  • Płatność po szkoleniu do 14 dni na podstawie elektronicznej faktury.

Lub skontaktuj się z ekspertem ds. organizacji szkoleń 📞796686600

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Zamów szkolenie dla swoich nauczycieli - bezpłatna wycena

Wypełnij i wyślij formularz, a my skontaktujemy się celem przedstawienia najlepszej oferty 🙂

Pole wyboru
Pole wyboru
Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2016 r. RODO i ustawie z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Eureka z siedzibą Oboźna 11/11 Warszawa 00-332, informuje, że jest administratorem danych osobowych. Oświadczamy, że dane osobowe będą przetwarzanie przez Eureka w celu przeprowadzenia rejestracji zgłoszenia, przygotowania materiałów niezbędnych do realizacji szkolenia oraz obsługi poszkoleniowej.
Pole wyboru
Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”