Kurs AAC - Komunikacja wspierająca i alternatywna

📅Terminy:

  • 18-19.10.2025 r.
  • 15-16.11.2025 r.

💻Forma szkolenia: Online na żywo

🕐Godziny szkolenia: 15 godzin dydaktycznych

  • I dzień: 9:00 – 15:00
  • II dzień: 9:00 – 15:00

💰Cena: 799 zł/os

Koszt zawiera: 

Certyfikat + Zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

📚Pakiet materiałów szkoleniowych.

Możliwość zamówienia kursu online w czasie rzeczywistym lub stacjonarnie w całej Polsce tel. 796686600 tel.

PROGRAM KURSU:

1.Intro:

  • powitanie uczestników szkolenia
  • zapoznanie z agenda szkolenia
  • zapoznanie z planem szkolenia
  • analiza oczekiwań szkoleniowych uczestników
  • zaspokojenie głodu rozpoznania

2. Istota stosowania AAC w pracy z dzieckiem o złożonych potrzebach komunikacyjnych

  • komunikacja
  • sfery komunikacji
  • złożone potrzeby komunikacyjne
  • AAC jako metoda wspomagająca komunikację
  • początki stosowania AAC

3. System przestrzenno-dotykowy

  • kontekst stosowania symboli przestrzenno-dotykowych
  • znaki przestrzenno-dotykowe: przedmioty
  • znaki przestrzenno-dotykowe: zdjęcia
  • przejście od przedmiotu do piktogramu

4. System znaków graficznych

  • najpopularniejsze symbole graficzne: piktogramy, Picture Communication Symbols (PCS)
  • inne symbole graficzne: Mówik
  • praktyczne wykorzystanie symboli graficznych:
    -Picture Exchange Communication System (PECS)
    -czytanie uczestniczące
    -plan aktywnościinne
    -praktyczne możliwości wykorzystania znaków graficznych

5. System gestów

  • gesty naturalny
  • język migowy
  • Makaton
  • kontekst zastosowania gestów systemu Makaton
  • muzykoterapia z wykorzystaniem gestów systemu Makaton
  • czytanie uczestniczące z wykorzystaniem gestów Makatonu

6. Indywidualne pomoce komunikacyjne

  • paszport komunikacyjny
  • zastosowanie i znaczenie paszportu komunikacyjnego
  • tworzenie paszportu komunikacyjnego
  • multimedialny paszport komunikacyjny
  • książka komunikacyjna
  • zastosowanie książki komunikacyjnej
  • wykorzystanie klucza Fitzgeralda i kodu kolorów
  • inne pomoce komunikacyjne

7. Zakończenie szkolenia

  • podsumowanie szkolenia
  • analiza oczekiwań uczestników szkolenia po szkoleniu
  • refleksje poszkoleniowe
  • pożegnanie uczestników szkolenia

Trener: absolwentka pedagogiki oraz studiów podyplomowych z zakresu mediacji, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neuroedukacji. Dysponuje szeroką wiedzą z obszaru pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa i kryminologii, co pozwala jej trafnie diagnozować problemy wychowawcze, edukacyjne i społeczne, a także tworzyć skuteczne programy profilaktyczne i edukacyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników.

ADRESACI: nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół, nauczyciele ośrodków szkolno-wychowawczych, pedagodzy, logopedzi i inni zainteresowani.

CEL SZKOLENIA: Nabycie umiejętności diagnozy, projektowania, planowania i prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych.

Uczestnicy:
Dowiedzą się:

  • czym jest AAC i w jakim celu się go stosuje

Poznają:

  • system przestrzenno-dotykowy
  • system znaków graficznych
  • system gestów
  • indywidualne pomoce komunikacyjne

Przeanalizują:

  • kontekst stosowania symboli przestrzenno-dotykowych
  • najpopularniejsze symbole graficzne
  • metody stosowane w systemie gestów

Zaplanują:

  • jak zacząć stosować AAC
  • zajęcia AAC:
  • tworząc konspekt zajęć
  • dobierając odpowiednie narzędzia i metody
Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.