Kontrola zarządcza w placówkach oświatowych – klucz do skutecznego zarządzania szkołą

Aktualności oświatowe

Kontrola zarządcza w placówkach oświatowych – klucz do skutecznego zarządzania szkołą

W dynamicznie zmieniającym się świecie edukacji dyrektorzy szkół i placówek oświatowych stają przed wieloma wyzwaniami. Wymogi formalne, potrzeby uczniów, oczekiwania nauczycieli i rodziców, a także kwestie finansowe i organizacyjne wymagają sprawnego i skutecznego zarządzania. Jednym z najważniejszych narzędzi wspierających dyrektorów w tych zadaniach jest kontrola zarządcza. Choć może kojarzyć się
z biurokracją, w rzeczywistości stanowi fundament dobrze funkcjonującej placówki oświatowej.

Kontrola zarządcza, której poświęcimy uwagę podczas bezpłatnej konferencji
28 lutego 2025 roku https://eurekack.pl/bezplatna-konferencjabrtemat-kontrola-zarzadcza-w-placowkach-oswiatowych-szkolenie-online/,  to system działań i procedur, który pozwala sprawnie kierować szkołą, zapewniając jej skuteczność, efektywność
i zgodność z przepisami. Podstawę prawną jej wdrożenia stanowi Ustawa o finansach publicznych, która zobowiązuje dyrektorów szkół do stosowania tego mechanizmu.
Nie jest to jednak jedynie formalny obowiązek – to przede wszystkim sposób
na usprawnienie codziennej pracy i podniesienie jakości kształcenia. Dobrze wdrożona kontrola zarządcza pozwala skuteczniej planować i realizować cele placówki, zapewnia przejrzystość działań, minimalizuje ryzyko błędów organizacyjnych i finansowych, a także buduje zaufanie wśród nauczycieli, rodziców i uczniów.

Wdrożenie kontroli zarządczej w szkole, nie musi być skomplikowane
ani czasochłonne, jeśli podejdzie się do tego procesu w sposób systematyczny
i dostosowany do realiów placówki. Dyrektorzy, którzy świadomie korzystają z tego narzędzia, zyskują większą kontrolę nad funkcjonowaniem szkoły, lepszą organizację pracy oraz większe zaufanie wśród nauczycieli, rodziców i uczniów. Dzięki temu szkoła działa sprawniej, efektywniej i skuteczniej realizuje swoją misję edukacyjną. Kontrola zarządcza to nie tylko obowiązek prawny, ale przede wszystkim sposób na nowoczesne
i odpowiedzialne zarządzanie szkołą, które przynosi korzyści całej społeczności szkolnej.

Pierwszym krokiem do wdrożenia kontroli zarządczej w szkole jest określenie jej misji oraz celów, zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych. Każda placówka funkcjonuje w określonym środowisku i ma swoją specyfikę, dlatego tak ważne jest,
aby jasno zdefiniować jej główne zadania i kierunki rozwoju. Misja powinna odpowiadać na pytanie, jakie wartości przyświecają szkole i co jest dla niej priorytetem. Może to być
np. kształtowanie uczniów jako świadomych i odpowiedzialnych obywateli czy rozwijanie nowoczesnych kompetencji edukacyjnych. Cele szkoły powinny być spójne z misją
i koncentrować się na konkretnych obszarach, takich jak podniesienie wyników nauczania, poprawa bezpieczeństwa w placówce, rozwój kompetencji cyfrowych uczniów czy zwiększenie zaangażowania rodziców.

Kolejnym istotnym elementem kontroli zarządczej jest analiza ryzyka,
czyli identyfikacja potencjalnych zagrożeń, które mogą wpłynąć na realizację celów placówki. W przypadku szkoły mogą to być na przykład problemy kadrowe, trudności finansowe, niska motywacja uczniów i nauczycieli czy zagrożenia związane
z cyberbezpieczeństwem. Kluczowe jest nie tylko rozpoznanie tych zagrożeń, ale także zaplanowanie sposobów ich minimalizacji. Może to obejmować regularne szkolenia
dla nauczycieli, monitorowanie wyników uczniów, współpracę z instytucjami zewnętrznymi czy wdrażanie procedur zarządzania kryzysowego.

Aby kontrola zarządcza przynosiła realne efekty, konieczne jest również stworzenie jasnych procedur i standardów działania. Szkoła powinna mieć jasno określone zasady dotyczące polityki finansowej, organizacji pracy nauczycieli i administracji, systemu monitorowania efektów kształcenia czy procedur bezpieczeństwa. Dzięki temu każdy pracownik placówki będzie wiedział, jakie są jego obowiązki i jakie działania należy podejmować w różnych sytuacjach. Standaryzacja procesów pomaga również
w eliminacji potencjalnych nieprawidłowości i usprawnia funkcjonowanie szkoły.

Istotnym aspektem kontroli zarządczej jest także regularne monitorowanie i ocena działań. Nie wystarczy opracować dokumentację – kluczowe jest bieżące sprawdzanie, czy przyjęte procedury rzeczywiście działają i przynoszą oczekiwane rezultaty. Można
to robić poprzez organizowanie cyklicznych spotkań zespołu zarządzającego szkołą, analizę wyników uczniów, ocenę poziomu frekwencji oraz zbieranie opinii nauczycieli
i rodziców. Dobrą praktyką jest także przeprowadzanie okresowych audytów wewnętrznych, które pozwalają na ocenę zgodności działań z przyjętymi standardami oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy.

Na skuteczność kontroli zarządczej w placówce oświatowej ogromny wpływ ma zaangażowanie zespołu – nauczycieli, pracowników administracyjnych i obsługi. Dlatego tak ważne jest, aby dyrektorzy dbali o otwartą komunikację i zachęcali pracowników do aktywnego uczestnictwa w procesie zarządzania szkołą. Można to osiągnąć poprzez organizowanie szkoleń i warsztatów wyjaśniających cele i korzyści płynące z kontroli zarządczej, wprowadzenie systemu zgłaszania pomysłów i usprawnień przez pracowników oraz budowanie kultury współpracy i wymiany doświadczeń.

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”