Trening Wnioskowania Moralnego

📅 Termin: 4-5.10.2025 r.

🕐 Godziny (łącznie 15 godzin dydaktycznych):

  • I dzień: 9:00 – 15:00
  • II dzień: 9:00 – 15:00

💰 Cena: 799 zł/os

💻 Forma: Online na żywo w czasie rzeczywistym

Koszt zawiera: 

Certyfikat + Zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

📚Pakiet materiałów szkoleniowych.

Możliwość zamówienia kursu stacjonarnie lub online w dogodnym terminie – koszt ustalamy indywidualnie tel. 796686600

Cel szkolenia: Uzupełnienie Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz Treningu Kontroli Złości (TKZ), wykorzystując to, czego uczestnicy nauczyli się podczas realizacji dwóch pierwszych komponentów. Dzięki Treningowi Wnioskowania Moralnego (TWM) uczestnicy uzyskają kompleksową wiedzę na temat pracy z uczestnikami potrzebującymi wsparcia w codziennym życiu, aby w sposób świadomy i celowy rozwijać umiejętności radzenia sobie z agresją. Trzy komponenty TUS, TKZ i TWM składają się na Trening Zastępowania Agresji. Kompleksowy program wielostronnej interwencji mający wpływać na zmianę zachowania, emocji i myślenia uczestników zajęć. Ostatnim etapem całego Treningu Zastępowania Agresji, jest właśnie Trening Wnioskowania Moralnego, który w oparciu o zgłębiane umiejętności planowania rozwija myślenie moralne, i ugruntowuje poglądy i zachowania alternatywne wobec zachowań agresywnych.

Korzyści:

  • Uczestnicy poznają:
    1. podstawowe zasady realizacji Treningu Wnioskowania Moralnego
    2. metodykę pracy w Treningu Wnioskowania Moralnego
    3. narzędzia pracy w Treningu Wnioskowania Moralnego
  • Uczestnicy przeanalizują:
    1. rolę Treningu Wnioskowania Moralnego w Treningu Zastępowania Agresji
    2. moment, który w Treningu Zastępowania Agresji będzie najbardziej adekwatny, do wdrożenia Treningu Wnioskowania Moralnego
  • Uczestnicy zaplanują:
    1. pan Treningu Wnioskowania Moralnego
    2. program Treningu Wnioskowania Moralnego dostosowany do grupy uczestników,
    3. personalizowane scenariusze zajęć
Dlaczego warto?

Uczestnicy po zakończeniu szkolenia zyskają kompleksowe przygotowanie do prowadzenia Treningu Wnioskowania Moralnego, który jest nieodłącznym i kluczowym elementem Treningu Zastępowania Agresji. Dzięki temu będą mogli skuteczniej wspierać swoich podopiecznych w procesie zmiany zachowania, rozwoju umiejętności społecznych i świadomego radzenia sobie z agresją.

PROGRAM KURSU:

Dzień 1

  1. Intro (30 min)
  • powitanie uczestników szkolenia,
  • zapoznanie z agendą i planem,
  • analiza oczekiwań,
  • zaspokojenie głodu rozpoznania.
  1. Podstawowe zasady realizacji Treningu Wnioskowania Moralnego (90 min)
  • świadomość i celowość treningu,
  • stopniowość,
  • spójność i systematyczność,
  • niezmienność grupy.
  1. Filozofia TWM (90 min)
  • teoria rozwoju moralnego Lawrence’a Kohlberga,
  • poziomy rozwoju moralnego,
  • zniekształcenia poznawcze wpływające na rozwój myślenia moralnego.
  1. Strategia TWM (60 min)
  • praca z dylematami moralnymi,
  • tworzenie atmosfery sprzyjającej podejmowaniu dojrzałych decyzji,
  • cofanie opóźnień w rozwoju moralnym,
  • utrwalanie dojrzałych postaw.
  1. Narzędzia TWM (90 min)
  • Skillstreaming,
  • drzewko decyzyjne,
  • dialog sokratejski.
  1. Zakończenie dnia (30 min)
  • podsumowanie dnia,
  • refleksje poszkoleniowe,
  • analiza oczekiwań,
  • zapowiedź kolejnych modułów.

Dzień 2

  1. Intro (30 min)
  • powitanie uczestników,
  • przypomnienie agendy i planu,
  • wprowadzenie do pracy dnia drugiego.
  1. Jak zaplanować TWM (60 min)
  • schemat „Szóstki” w TWM,
  • diagnoza potrzeb uczestników,
  • przygotowanie programu i dobór narzędzi,
  • ewaluacja.
  1. Dobór uczestników do TWM (60 min)
  • formularze kontrolne,
  • test wyboru,
  • Test Definiowania Problemów,
  • Skala Uczuć Moralnych.
  1. Plan TWM (60 min)
  • grupy kompetencji społecznych jako podstawa planu,
  • konstruowanie celów (wiedza, umiejętności, wartości),
  • cele poznawcze,
  • konspekt treningu,
  • głody psychologiczne w TWM.
  1. Personalizowane scenariusze TWM (90 min)
  • przygotowanie scenariuszy zajęć dostosowanych do potrzeb grupy.
  1. Realizacja TWM (60 min)
  • optymalna liczba uczestników,
  • czas trwania spotkań,
  • rola trenera i trenera wspomagającego,
  • zasada dobrowolności i budowanie motywacji.
  1. Ewaluacja TWM (60 min)
  • dziennik prowadzenia zajęć,
  • kwestionariusze oceny,
  • opinie i rekomendacje.
  1. Zakończenie szkolenia (30 min)
  • podsumowanie,
  • refleksje poszkoleniowe,
  • omówienie dalszych kroków,
  • pożegnanie uczestników.

Formy, metody i techniki pracy

Szkolenie ma charakter praktyczny i jest prowadzone w oparciu o model uczenia dorosłych D. Kolba:

  • doświadczenie (praca w grupach),
  • refleksja (dyskusja),
  • teoria (wykład),
  • praktyka (wdrażanie aktywnych metod).

80% zajęć opiera się na doświadczeniu uczestników i praktycznych ćwiczeniach.

Materiały pomocnicze

  • szkolenie online: notes, długopis,
  • szkolenie stacjonarne: flamastry, kartki flipchart, notes, długopis.

Warunki ukończenia

Aktywny udział w zajęciach.

Ewaluacja

Narzędzia: arkusz oceny szkolenia, kwestionariusze i opinie uczestników.

Materiały dla uczestnika

  • prezentacja w formie elektronicznej (PowerPoint),
  • materiały szkoleniowe w pliku PDF,
  • skrypt przygotowany i dostosowany do danej grupy szkoleniowej oraz programu pracy.

 

 

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.