Kurs Trenera TUS I i II stopnia - stacjonarnie

Zostań certyfikowanym specjalistą od Treningu Umiejętności Społecznych w wybranym mieście!

Marzysz o zdobyciu praktycznych narzędzi do prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) z dziećmi i młodzieżą?

Wybierz kurs stacjonarny TUS organizowany przez Eureka Centrum Kształcenia w czterech dużych miastach: Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu – i ucz się bezpośrednio od doświadczonych trenerów.

Nasze szkolenia prowadzone są w kameralnych grupach, w przyjaznej atmosferze i w lokalizacjach dogodnych komunikacyjnie.

To idealna okazja, by nie tylko zdobyć certyfikat, ale też wymienić doświadczenia, zadawać pytania na żywo i ćwiczyć pod okiem specjalistów.

Kurs TUS I i II stopnia Stacjonarnie

Spotkaj się z nami w wybranym mieście!
1100 zł za osobę
  • Warszawa / Wrocław / Gdańsk / Katowice / Kraków
  • Na dwa tygodnie przed szkoleniem otrzymasz SMS z przypominiem o szkoleniu oraz płatności
  • Kameralna grupa
  • Kurs TUS dwudniowy (łącznie 15 h dydaktycznych)
  • Sobota: 9:00 - 15:00
  • Niedziela: 9:00 - 15:00
  • Płatność ok. 2 tygodnie przed szkoleniem na podstawie faktury. Istnieje też możliwość wcześniejszej płatności lub według indywidualnych ustaleń.

Otrzymasz certyfikat oraz zaświadczenie

potwierdzające ukończenie kursu trenera TUS, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

Teczka Trenera TUS

materiały pomocne w kontynuacji drogi Trenera TUS oraz przykładowe scenariusze zajęć. Teczka to nie tylko pomoc dydaktyczna – to kompletne narzędzie do pracy trenera, które ułatwia organizację zajęć, buduje pewność siebie i wspiera Twoją skuteczność w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Gwarancje jakości

Niezawodna jakość poparta akredytacją Mazowieckiego Kuratora Oświaty (MKO). Dodatkowo posiadamy certyfikat ISO 9001:2015, który gwarantuje najwyższe standardy organizacyjne i dydaktyczne naszych szkoleń.

Wybierz miasto i przejdź do terminów Kursu TUS

Dostępne terminy Kursu TUS stacjonarnie

Warszawa

Biurowiec – Biuro Turystyki Orion
ul. Racławicka 146, 02-117 WARSZAWA, 4 piętro

(wejście od ulicy Jasielskiej)

Kurs TUS - stacjonarnie w warszawie

Rok 2025

29-30.11.2025 r.

Brak wolnych miejsc - zapraszamy na kolejne edycje!

Rok 2026

Wrocław

pl. Solidarności 1/3/5, Wrocław

Kurs TUS - stacjonarnie we Wrocławiu

Rok 2025

15-16.11.2025 r.

Brak wolnych miejsc - zapraszamy na kolejne edycje!

Rok 2026

Gdańsk

Gdański Park Naukowo – Technologiczny
ul. Trzy Lipy 3, 80-172 Gdańsk 

Kurs TUS - stacjonarnie w Gdańsku

Rok 2025

Rok 2026

Katowice

SWPS ul. Techników 9 w Katowicach

Kurs TUS stacjonarnie Katowice

Rok 2025

Rok 2026

28.02 - 1.03.2026 r.

Rok 2025

Rok 2026

Bielsko-Biała

Lokalizacja pojawi się wkrótce

Rok 2025

Rok 2026

Formularz zgłoszeniowy Kurs Trenera TUS I i II stopnia

Uwaga! Informacje odnośnie płatności:
🔹 Kurs TUS onlinepłatność po zakończeniu kursu, na podstawie elektronicznej faktury – (o fakturze powiadomimy SMS-em)
🔹 Kurs TUS stacjonarnypłatność przed rozpoczęciem kursu; fakturę wystawimy około 2 tygodnie przed terminem – (o fakturze powiadomimy SMS-em)
* W razie potrzeby wcześniejszej faktury – posiadamy taką opcję! Zaznacz ją w punkcie „Termin płatności”, a szczegóły opisz w „Uwagi i ustalenia”

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Program:

Dzień I

1.Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego warto?

– czym jest TUS i jakie umiejętności rozwija?
– kluczowe zasady i cele TUS I i II stopnia
– uczenie przez doświadczenie – skuteczna metoda pracy
– praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2.Tworzenie efektywnych grup TUS

– jak dobrać uczestników – optymalna liczebność, wiek, podobne potrzeby
– jak stworzyć grupę, która dobrze współpracuje?

3.Emocje na start

– jak uczyć rozpoznawania i wyrażania emocji?
– emocje jako fundament efektywnej komunikacji

4.Zarządzanie emocjami i stresem

– skuteczne techniki pracy z emocjami
– jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem?

5.Komunikacja – klucz do sukcesu

– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
– znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
– nauka słuchania, a style zachowań

Dzień II

1.Trudne sytuacje? Zawsze znajdzie się rozwiązanie

– jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami?
– konflikty w grupie – jak je rozwiązywać?
– narzędzia do pracy z agresją i wycofaniem

2.Pozytywne wzmocnienia w praktyce

–  techniki pozytywnego wzmocnienia zachowań
– skuteczna motywacja w pracy z dziećmi.

3.Praca własna trenera TUS – doskonalenie umiejętności

– jak oceniać swoje działania?
– co zrobić, aby być lepszym trenerem?

4.Kreatywne narzędzia do pracy z grupą

–  tworzenie angażujących materiałów do TUS?
– gry, karty pracy, ćwiczenia, case study – twoje narzędzia sukcesu

Dlaczego warto wybrać to szkolenie?

– Praktyczne narzędzia – poznasz sprawdzone techniki pracy z dziećmi.
– Profesjonalne wsparcie -nauczysz się, jak prowadzić efektywne zajęcia
TUS I i II stopnia.
– Kompleksowa wiedza – od emocji po rozwiązywanie konfliktów – wszystko, czego potrzebujesz, by być skutecznym trenerem
– Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – nauczysz się, jak dostosować treningi do specyficznych potrzeb osób

Poznasz metodę Kolba i zyskasz konkretne narzędzie do projektowania szkoleń, które krok po kroku przeprowadzi uczestnika przez doświadczenie, refleksje, wiedzę i praktykę

Prowadząca:

Picture of Joanna Pomagruk

Joanna Pomagruk

Certyfikowana trenerka i wykładowczyni w zakresie umiejętności interpersonalnych, specjalizująca
się w TUS I i II stopnia, także dla osób ze spektrum autyzmu. Instruktorka odnowy psychosomatycznej oraz mediatorka sądowa w sprawach cywilnych, karnych i nieletnich. Absolwentka studiów z oligofrenopedagogiki, psychologii i zarządzania kapitałem ludzkim, a także studiów podyplomowych z mediacji i dialogu motywującego. Ukończyła szkołę trenerską i zdobyła kwalifikacje menedżera innowacji HR. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Wrocławskiego.

I CZĘŚĆ – dzień 1

1. Czym jest TUS – historia i wprowadzenie w terminologię

2. Kto i gdzie może prowadzić TUS

3. Czym są i jak rozwijać umiejętności społeczne

  • osiem ważnych obszarów umiejętności społecznych
  • czego dziecko potrzebuje do rozwoju
  • etapy rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka
  • zaburzenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka
  • rodzaje zajęć rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne

4. Etapy pracy na TUS – praktyczne wskazówki

  • jak skutecznie dobrać grupę TUS-ową
  • od rozmowy wstępnej, do diagnozy
  • przygotowanie dziecka do zajęć
  • harmonogram spotkania
  • dokumentacja- o czym nie możesz zapomnieć

5. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych

  • zachowania trudne- czym są
  • korygowanie zachowań trudnych

6. Schemat prowadzenia zajęć TUS- jak tworzyć scenariusze

II CZĘŚĆ – dzień 2

1. Autyzm – próba zdefiniowania, historia i badania.

  • funkcjonowanie osób ze spectrum autyzmu
  • zaburzenia współistniejące i wtórne

2. Rozwój społecznych w spectrum autyzmu

  • triada zaburzeń autystycznych
  • prawdziwe kamienie milowe, których nie sposób nie zauważyć

3. Diagnoza funkcjonowania społecznego dzieci z ASD

  • obszary diagnozy
  • narzędzia diagnostyczne

4. Planowanie terapii osób ze spectrum autyzmu

  • współpraca z dzieckiem
  • współpraca z rodzicami
  • przygotowanie do prowadzenia zajęć

5. Terapia w oparciu o triadę zaburzeń autystycznych

  • budowanie relacji
  • wspieranie i ćwiczenie konkretnych umiejętności
  • wybór odpowiednich metod i narzędzi
  • inspiracje ćwiczeń

6. Podsumowanie zajęć

  • Zakończenie, podsumowanie, pytani i odpowiedzi, ewaluacja

Prowadząca:

Picture of Monika Sikorska

Monika Sikorska

Certyfikowany Trener i Konsultant w zakresie rozwoju osobistego oraz Interwencji Kryzysowych. Pedagog, Mediator szkolny, Doradca zawodowy i Trener TUS. Od 18 lat działa w obszarze edukacji i szkoleń, prowadząc autorskie warsztaty, treningi i konsultacje dla osób poszukujących zmiany, będących w procesie rozwoju, dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób ze specjalnymi potrzebami. W pracy łączy podejście praktyczne z nurtem psychologii pozytywnej, wspierając rozwój samoświadomości, komunikacji, regulacji emocji i umiejętności społecznych.

DZIEŃ I – Fundamenty TUS-u.

1. Czym jest TUS

  • Definicja i główne założenia
  • Klasyczne vs elastyczne podejście
  • TUS jako forma terapii grupowej

2. Rozpoznawanie potrzeb

  • Obserwacja zachowań dzieci
  • Rozmowy wstępne z dzieckiem i rodzicem
  • Diagnoza potrzeb społeczno-emocjonalnych

3. Kompetencje społeczno-emocjonalne

  • Przegląd kluczowych kompetencji rozwijanych podczas zajęć (poznanie 70 kompetencji społeczno-emocjonalnych)
  • Wpływ kompetencji na funkcjonowanie dziecka

4. Zasady prowadzenia TUS

  • Modelowanie, ćwiczenie, wzmacnianie, generalizacja
  • Bezpieczeństwo, dobrowolność, rytuały
  • Struktura zajęć i cykl treningowy

5. Tworzenie grupy

  • Dobór uczestników i poziomów trudności
  • Rozpoznanie, gdy potrzeby dziecka przekraczają możliwości grupy

6. Cele zajęć

  • Cele jako drogowskazy: wiedza, umiejętności, wartości
  • Pisanie jasnych i praktycznych celów
  • Indywidualizacja oczekiwań

7. Praca z dziećmi neuroatypowymi

  • Charakterystyka dzieci z ADHD, zespołem Aspergera, ze spektrum autyzmu
  • Dostosowanie metod i komunikacji

DZIEŃ II – Działanie, proces i praktyka 

1. Wprowadzanie zasad i motywacji

  • Jasne zasady budujące bezpieczeństwo
  • Systemy motywacyjne działające w praktyce

2. Planowanie etapów

  • Rozkładanie nauki na małe kroki (kroki umiejętności)
  • Sekwencja od prostych do złożonych umiejętności

3. Ćwiczenia i narzędzia

  • Praktyczne gry i zabawy
  • Praca z historiami, opowieściami i refleksją
  • Scenariusze zajęć do wykorzystania i modyfikowania

4. Cykl Kolba

  • Doświadczenie → przemyślenia → teoria → praktyka
  • Jak tłumaczyć dzieciom i młodzieży ten proces

5. Praca z grupą

  • Reagowanie na to, co dzieje się „tu i teraz”
  • Elastyczność i uważność
  • TUS  w większej grupie w klasie – praktyczne podejście

6. Wzmacnianie umiejętności

  • Modelowanie, odgrywanie ról
  • Informacja zwrotna, która motywuje
  • Generalizacja: jak przenieść naukę do codzienności

7. Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami

  • Reagowanie bez oceniania
  • Skuteczne reakcje na złość, wycofanie, agresję

8. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach

  • Język wspierający, nie oceniający
  • Praca na zasobach dziecka
  • Relacje oparte na szacunku i empatii

Prowadząca:

Picture of Edyta Gawlak

Edyta Gawlak

Psycholożka, trenerka Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz certyfikowana facylitatorka, specjalizująca się w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci, młodzieży i dorosłych. Od kilku lat prowadzi zajęcia TUS, w tym z dziećmi w spektrum autyzmu, wspierając je w rozwijaniu komunikacji, samoświadomości i umiejętności radzenia sobie z emocjami.

PROGRAM:

Podstawy teoretyczne TUS        

  • definicja TUS
  • zasady realizacji TUS
  • świadomość i celowość TUS – treningowy schemat „szóstki”

Tworzenie grup TUS      

  • zasady tworzenia grup TUS
  • narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
  • narzędzia diagnozy potrzeb dziecka
  • analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS             

  • zasady konstruowania planu TUS
  • przykładowe narzędzie służące wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestników TUS
  • teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

  • cele główne i szczegółowe TUS
  • z poziomu wiedzy
  • z poziomu umiejętności
  • z poziomu wartości
  • cele wtórne TUS
  • podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS          

  • zasady prowadzenia treningu TUS
  • wielkość grupy
  • czas realizacji
  • osoba prowadząca TUS
  • dobrowolność udziału
  • głody psychologiczne
  • rytuały (otwierający/zamykający)
  • kontraktowanie
  • cykl TUS
  • doświadczenie
  • refleksja poznawcza
  • generalizacja
  • cykl Kolba
  • doświadczenie
  • refleksja
  • teoria
  • praktyka

Prowadząca:

Picture of Iwona Jędruszczuk

Iwona Jędruszczuk

trener TUS, TKZ, TZA, pedagog, facylitator i mediator.
Absolwentka pedagogiki oraz studiów podyplomowych z mediacji, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neuroedukacji. Posiada szeroką wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa i kryminologii, pozwalającą na diagnozowanie problemów wychowawczych, edukacyjnych i społecznych oraz tworzenie programów profilaktycznych i edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczestników.