Kurs Trenera TUS Online

– zostań certyfikowanym specjalistą od Treningu Umiejętności Społecznych bez wychodzenia z domu!

Czy marzysz o zdobyciu praktycznych kompetencji w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą w obszarze rozwoju społecznego?
Nasz certyfikowany Kurs TUS (Trening Umiejętności Społecznych) online to doskonałe rozwiązanie dla
pedagogów, nauczycieli, terapeutów, psychologów oraz wszystkich osób pracujących z grupami dzieci i młodzieży.

Szkolenie odbywa się w pełni zdalnie – bez konieczności dojazdów i dodatkowych kosztów. Dzięki nowoczesnej platformie online i doświadczeniu naszych trenerów, otrzymujesz profesjonalną wiedzę i praktyczne narzędzia do prowadzenia zajęć TUS w swojej pracy.

Online

Kurs TUS Online – Certyfikowane kurs bez wychodzenia z domu
799 zł za osobę
  • Platforma online na żywo ClickMeeting
  • Na jeden dzień przed szkoleniem otrzymasz przypomnienie SMS
  • Kurs TUS dwudniowy (sobota i niedziela)
  • Sobota: 9:00 - 15:00
  • Niedziela: 9:00 - 15:00

Otrzymasz certyfikat oraz zaświadczenie

potwierdzające ukończenie kursu trenera TUS, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

Pakiet materiałów szkoleniowych

materiały pomocne w kontynuacji drogi Trenera TUS oraz przykładowe scenariusze zajęć

Gwarancje jakości

Niezawodna jakość poparta akredytacją Mazowieckiego Kuratora Oświaty (MKO). Dodatkowo posiadamy certyfikat ISO 9001:2015, który gwarantuje najwyższe standardy organizacyjne i dydaktyczne naszych szkoleń.

Dostępne terminy Kursu TUS online

Sierpień

Wrzesień

Październik

Listopad

Grudzień

Formularz zgłoszeniowy Kurs Trenera TUS

Przewijanie do góry

DZIEŃ I – Fundamenty TUS-u.

1. Czym jest TUS

  • Definicja i główne założenia
  • Klasyczne vs elastyczne podejście
  • TUS jako forma terapii grupowej

2. Rozpoznawanie potrzeb

  • Obserwacja zachowań dzieci
  • Rozmowy wstępne z dzieckiem i rodzicem
  • Diagnoza potrzeb społeczno-emocjonalnych

3. Kompetencje społeczno-emocjonalne

  • Przegląd kluczowych kompetencji rozwijanych podczas zajęć (poznanie 70 kompetencji społeczno-emocjonalnych)
  • Wpływ kompetencji na funkcjonowanie dziecka

4. Zasady prowadzenia TUS

  • Modelowanie, ćwiczenie, wzmacnianie, generalizacja
  • Bezpieczeństwo, dobrowolność, rytuały
  • Struktura zajęć i cykl treningowy

5. Tworzenie grupy

  • Dobór uczestników i poziomów trudności
  • Rozpoznanie, gdy potrzeby dziecka przekraczają możliwości grupy

6. Cele zajęć

  • Cele jako drogowskazy: wiedza, umiejętności, wartości
  • Pisanie jasnych i praktycznych celów
  • Indywidualizacja oczekiwań

7. Praca z dziećmi neuroatypowymi

  • Charakterystyka dzieci z ADHD, zespołem Aspergera, ze spektrum autyzmu
  • Dostosowanie metod i komunikacji

DZIEŃ II – Działanie, proces i praktyka 

1. Wprowadzanie zasad i motywacji

  • Jasne zasady budujące bezpieczeństwo
  • Systemy motywacyjne działające w praktyce

     

2. Planowanie etapów

  • Rozkładanie nauki na małe kroki (kroki umiejętności)
  • Sekwencja od prostych do złożonych umiejętności

     

3. Ćwiczenia i narzędzia

  • Praktyczne gry i zabawy
  • Praca z historiami, opowieściami i refleksją
  • Scenariusze zajęć do wykorzystania i modyfikowania

4. Cykl Kolba

  • Doświadczenie → przemyślenia → teoria → praktyka
  • Jak tłumaczyć dzieciom i młodzieży ten proces

5. Praca z grupą

  • Reagowanie na to, co dzieje się „tu i teraz”
  • Elastyczność i uważność
  • TUS  w większej grupie w klasie – praktyczne podejście

     

6. Wzmacnianie umiejętności

  • Modelowanie, odgrywanie ról
  • Informacja zwrotna, która motywuje
  • Generalizacja: jak przenieść naukę do codzienności

7. Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami

  • Reagowanie bez oceniania
  • Skuteczne reakcje na złość, wycofanie, agresję

8. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach

  • Język wspierający, nie oceniający
  • Praca na zasobach dziecka
  • Relacje oparte na szacunku i empatii

Prowadząca: Edyta Gawlak – psycholożka,  trenerka Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz certyfikowana facylitatorka, specjalizująca się w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci, młodzieży i dorosłych. Od kilku lat prowadzi zajęcia TUS, w tym z dziećmi w spektrum autyzmu, wspierając je w rozwijaniu komunikacji, samoświadomości i umiejętności radzenia sobie z emocjami.

Na co dzień szkoli nauczycieli, edukatorów i liderów, pokazując im, jak rozwijać u dzieci i młodzieży umiejętności społeczne i emocjonalne – takie jak empatia, współpraca, komunikacja czy regulacja emocji – wykorzystując narzędzia TUS oraz praktyczne metody pracy grupowej. W swojej pracy stawia na konkret – zamiast teorii, oferuje rozwiązania, które można od razu wdrożyć w codziennej praktyce wychowawczej i edukacyjnej. Chętnie sięga po techniki aktywizujące, elementy zabawy, pracy z metaforą, a także narzędzia inspirowane Porozumieniem bez Przemocy (NVC) i Terapią Skoncentrowaną na Rozwiązaniach (TSR).

Jest także certyfikowaną facylitatorką i trenerką umiejętności miękkich. Ukończyła studium pracy z grupą i zespołem z elementami NVC, a obecnie jest w trakcie szkolenia terapeutycznego TSR, co wzbogaca jej styl pracy o podejście wspierające zasoby i potencjał uczestników.

Posiada sześcioletnie doświadczenie menedżerskie w pracy z dużymi zespołami i projektami międzynarodowymi, co przekłada się na sprawność w pracy z grupą, także w kontekście szkolnym i wychowawczym.

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”