Bezpieczny Dyrektor
– bezpieczeństwo prawne i kadrowe w oświacie

Szczegóły szkolenia:
  • 8.08.2025 r. - Brak miejsc
  • 20.08.2025 r.
  • 9:00 - 11:00
  • Online na żywo
  • Szkolenie Bezpłatne!

Aby zapisać się na bezpłatne szkolenie, polub nas na Facebooku –> https://www.facebook.com/EUREKACENTRUMKSZTALCENIA
– to dodatkowy atut, bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowościami i kolejnymi bezpłatnymi szkoleniami!

Czy wiesz, że jako dyrektor odpowiadasz nie tylko za organizację pracy szkoły, ale również za zgodność z przepisami prawa pracy, zatrudnianie nauczycieli i ich odpowiedzialność zawodową?

Zapraszamy na bezpłatne dwugodzinne szkolenie „Bezpieczny Dyrektor”, podczas którego:

  • uporządkujesz wiedzę z zakresu zatrudniania nauczycieli,
  • dowiesz się, jak działa odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna,
  • poznasz konkretne przykłady z praktyki i aktualne przepisy.

To wiedza, która chroni Ciebie jako dyrektora. Szkolenie prowadzone będzie w formie praktycznego spotkania online – jasno, konkretnie i na temat.

Cele szkolenia

  • Zwiększenie świadomości prawnej dyrektorów w zakresie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli.
  • Wyjaśnienie różnic i konsekwencji odpowiedzialności porządkowej, dyscyplinarnej oraz cywilnej i karnej w kontekście pracy szkoły.
  • Zaprezentowanie przykładów sytuacji ryzykownych i podpowiedzi, jak ich unikać.
  • Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa dyrektora w kontekście decyzji kadrowych i prawnych.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Wprowadzenie – po co dyrektorowi wiedza prawna?

  • Prawna odpowiedzialność dyrektora – za co i wobec kogo?
  • Najczęstsze błędy dyrektorów w zakresie prawa pracy i nadzoru pedagogicznego.

2. Zatrudnianie nauczycieli zgodnie z przepisami.

  • Karta Nauczyciela vs Kodeks pracy – kiedy które przepisy stosować?
  • Formy zatrudniania nauczycieli: mianowanie, umowa o pracę na czas określony/nieokreślony.
  • Obowiązkowe dokumenty, wymagania kwalifikacyjne.
  • Awans zawodowy po zmianach – co musi wiedzieć dyrektor?

3. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna nauczycieli.

  • Czym się różni odpowiedzialność porządkowa od dyscyplinarnej?
  • Kiedy stosować naganę, a kiedy kierować sprawę do rzecznika dyscyplinarnego?
  • Przebieg postępowania dyscyplinarnego – rola dyrektora.

4. Co grozi dyrektorowi? Jak się zabezpieczyć?

  • Przekroczenie uprawnień, niedopełnienie obowiązków – jakie mogą być konsekwencje?
  • Kiedy dyrektor ponosi odpowiedzialność karną lub cywilną?
  • Jak dokumentować swoje decyzje?
  • Współpraca z organem prowadzącym i kuratorium – jak chronić siebie i szkołę

5. Sesja Q&A i krótkie case studies

  • Odpowiedzi na pytania uczestników.
  • Podsumowanie: 5 zasad bezpiecznego działania dyrektora

Formularz zgłoszeniowy

Przewijanie do góry

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”