Adresaci: nauczyciele przedszkoli, nauczyciele szkół, nauczyciele ośrodków szkolno-wychowawczych, pedagodzy, logopedzi i inni zainteresowani
Cele szkolenia: Umiejętność diagnozy, projektowania, planowania i prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych.
Uczestnicy:
- Dowiedzą się:
- czym jest AAX i w jakim celu się go stosuje
- Poznają:
- system przestrzenno-dotykowy
- system znaków graficznych
- system gestów
- indywidualne pomoce komunikacyjne
- Przeanalizują:
- kontekst stosowania symboli przestrzenno-dotykowych
- najpopularniejsze symbole graficzne
- metody stosowane w systemie gestów
- Zaplanują:
- jak zacząć stosować AAC
- zajęcia AAC: tworząc konspekt zajęć, dobierając odpowiednie narzędzia i metody
PROGRAM:
- powitanie uczestników szkolenia
- zapoznanie z agenda szkolenia
- zapoznanie z planem szkolenia
- analiza oczekiwań szkoleniowych uczestników
- zaspokojenie głodu rozpoznania
- komunikacja
- sfery komunikacji
- złożone potrzeby komunikacyjne
- AAC jako metoda wspomagająca komunikację
- kontekst stosowania symboli przestrzenno-dotykowych
- znaki przestrzenno-dotykowe: przedmioty
- przejście od przedmiotu do piktogramu
- najpopularniejsze symbole graficzne: piktogramy, Picture Communication Symbols (PCS)
- inne symbole graficzne: Mówik
- praktyczne wykorzystanie symboli graficznych:
- Picture Exchange Communication System (PECS)
- czytanie uczestniczące
- plan aktywnościinne praktyczne możliwości wykorzystania znaków graficznych
- gesty naturalny
- język migowy
- Makaton
- kontekst zastosowania gestów systemu Makaton
- muzykoterapia z wykorzystaniem gestów systemu Makaton
- czytanie uczestniczące z wykorzystaniem gestów Makatonu
- paszport komunikacyjny