Trening Funkcji Poznawczych

Szczegóły:
  • 28.02.2026 r.
  • Godzina: 9:00 - 15:00
  • Cena: 800 zł/os
  • Online na żywo w czasie rzeczywistym

     Koszt zawiera

  • 8 godzin dydaktycznych kursu
  • Certyfikat + Zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3
  • Pakiet materiałów szkoleniowych.

Dla kogo Trening Funkcji Poznawczych?

Dla każdego, kto:

  • Chce zrozumieć jak ważną rolę w życiu codziennym odgrywa: uwaga, pamięć, percepcja, planowanie i organizacja;
  • Dowiedzieć się czym są funkcje kognitywne i dla tych, którzy od dawna poszukują skutecznych metod poprawy wydajności kognitywnej;
  • Potrzebuje narzędzi do treningu poznawczego opartego na dowodach naukowych;
  • Wspiera lub zamierza wspierać  dzieci, młodzież i osoby dorosłe w  problemach z koncentracją i uwagą, mających trudności w obszarze funkcji poznawczych;
  • Chce pomagać ludziom w rehabilitacji po urazach i chorobach mózgu;
  • Dba o swój stały rozwój zawodowy i osobisty, podnosząc swoje kompetencje i kwalifikacje

*Kurs dedykowany jest dla nauczycieli, psychologów, terapeutów, pedagogów i specjalistów rehabilitacji poznawczej.
*Może być stosowany osobno lub jako wsparcie innych działań terapeutycznych.

Czym jest Trening Funkcji Poznawczych?

Trening poznawczy jest elastyczną formą pomocy, która zalecana jest dla dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych, zmagających się z:

  • dysleksją;
  • ADHD, ADD;
  • trudnościami w uczeniu się;
  • obniżoną sprawnością intelektualną;
  • zaburzeniami rozwojowymi;
  • depresją;
  • lękami, fobiami;
  • chorobami neurologicznymi oraz dla osób po:
  • po urazach mózgu i osób zdrowych, dbających o formę.

Jakie są korzyści z udziału w Treningu funkcji Poznawczych?

  • Zdobędziesz wiedzę i poszerzysz swoje umiejętności w procesie terapii i pomocy z osobami, które potrzebują wsparcia na etapie poprawy funkcjonowania, funkcji poznawczych tj.: poprawie swojego myślenia i rozwiązywania problemów, zapamiętywania i spostrzegania;
  • Dowiesz się, jak poprawić funkcje poznawcze takie jak: wzrost samodzielności myślenia  i zdolności uczenia się, pamięci oraz koncentracji uwagi;
  • Uzyskasz wskazówki, jak wspierać rozwój ciekawości poznawczej i utrwalać prawidłowe sposoby myślenia i zachowania;
  • Przekonasz się, że trening poznawczy wpływa na zdolności adaptacyjne, rozwijając jednocześnie umiejętności społeczne, poprawiając umiejętność radzenia sobie z emocjami oraz wpływając na poprawę pewności siebie i jakości życia.

Program szkolenia:

Wprowadzenie w świat neuropsychologii funkcji poznawczych

  1. Anatomia układu nerwowego     
  2. Główne funkcje poznawcze i ich lokalizacja w mózgu
  3. Neuroplastyczność i sposoby uczenia się
  4. Modele funkcjonowania kognitywnego

Ocena funkcji poznawczych

  1. Testy neuropsychologiczne i ich interpretacja
  2. Obserwacja kliniczna deficytów kognitywnych
  3. Różnicowanie między normą a patologią

 Trening uwagi i koncentracji

  1. Rodzaje uwagi – selektywna, podzielna, podtrzymana
  2. Ćwiczenia koncentracji dla różnych grup wiekowych
  3. Praca z trudnościami w koncentracji i deficytami uwagi

Trening pamięci i uczenia się

  1. Rodzaje pamięci i ich funkcje
  2. Strategie zapamiętywania i przypominania
  3. Aktywne metody nauczania
  4. Ćwiczenia świadomej uwagi i pamięci
  5. Rehabilitacja zaburzeń pamięci

Trening percepcji i przetwarzania wzrokowego

  1. Percepcja wzrokowa i przestrzenna
  2. Rozpoznawanie obiektów i twarzy
  3. Orientacja przestrzenna i nawigacja

Rozwój funkcji wykonawczych

  1. Planowanie, organizacja i kontrola wykonawcza
  2. Elastyczność poznawcza i przełączanie zadań
  3. Kontrola hamowania i regulacja zachowań
  4. Ćwiczenia metakognitywne

Formularz zgłoszenia

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.