Agresja i hejt wśród dzieci i młodzieży
– jak rozumieć, zapobiegać i reagować

Szczegóły szkolenia:
  • 3.12.2025 r.
  • 17:00 - 20:00
  • Online na żywo
  • 200 zł/os
  • Możliwość zakupu nagrania ze szkolenia

Agresja i hejt wśród dzieci i młodzieży to wyzwania, z którymi coraz częściej spotykają się nauczyciele – zarówno w szkole, jak i w przestrzeni Internetu. Nasze szkolenie pomoże lepiej rozumieć te zjawiska i skutecznie sobie z nimi radzić.

Uczestnik otrzyma:

  • Zaświadczenie ukończenia szkolenia
  • Materiały szkoleniowe

Adresaci: nauczyciele i nauczycielki przedszkola oraz szkoły podstawowej

Dlaczego warto:

  • zyskasz konkretne narzędzia do rozpoznawania i zapobiegania agresji oraz hejtowi,

  • nauczysz się praktycznych metod reagowania w trudnych sytuacjach,

  • poznasz dobre praktyki, które możesz wdrożyć od razu,

  • wzmocnisz swoje kompetencje wychowawcze i poczucie bezpieczeństwa w pracy.

Program szkolenia:

moduł 1. charakterystyka zjawiska

  • rodzaje i formy agresji oraz hejtu,

  • źródła zachowań agresywnych i hejterskich,

  • różnice między konfliktem a przemocą.

moduł 2. rozpoznawanie symptomów

  • pierwsze sygnały agresji w klasie,

  • jak rozpoznać hejt w przestrzeni internetowej,

  • czynniki ryzyka i sygnały ostrzegawcze.

moduł 3. metody profilaktyki

  • jak budować bezpieczną i wspierającą atmosferę w klasie,

  • sprawdzone sposoby przeciwdziałania agresji i hejtowi,

  • rola nauczyciela i grupy rówieśniczej.

moduł 4. strategie reagowania

  • jak postępować w sytuacjach trudnych,

  • praktyczne przykłady interwencji,

  • dobre praktyki ze szkół i instytucji.

moduł 5. narzędzia dla nauczycieli

  • praktyczne metody pracy wychowawczej,

  • współpraca z rodzicami w sytuacjach kryzysowych,

  • materiały i techniki do wykorzystania w codziennej pracy.

Prowadząca: Pedagożka, psycholożka, logopedka oraz trenerka kompetencji cyfrowych i medialnych. Na co dzień związana z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie wspiera rozwój kompetencji cyfrowych przyszłych nauczycieli i osób zainteresowanych pracą w edukacji. Prowadzi zajęcia z edukacji medialnej dla dzieci, młodzieży i seniorów w ramach ogólnopolskich i lokalnych projektów. W latach 2021–2023 trzykrotnie znalazła się na Liście 100 osób szczególnie zasłużonych w rozwój kompetencji cyfrowych Polek i Polaków.

Formularz zgłoszenia

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.