Kurs Trenera TUS stacjonarnie

Zostań certyfikowanym specjalistą od Treningu Umiejętności Społecznych w wybranym mieście!

Marzysz o zdobyciu praktycznych narzędzi do prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) z dziećmi i młodzieżą?

Wybierz kurs stacjonarny TUS organizowany przez Eureka Centrum Kształcenia w czterech dużych miastach: Warszawie, Katowicach, Gdańsku i Wrocławiu – i ucz się bezpośrednio od doświadczonych trenerów.

Nasze szkolenia prowadzone są w kameralnych grupach, w przyjaznej atmosferze i w lokalizacjach dogodnych komunikacyjnie.

To idealna okazja, by nie tylko zdobyć certyfikat, ale też wymienić doświadczenia, zadawać pytania na żywo i ćwiczyć pod okiem specjalistów.

Kurs TUS Stacjonarnie

Spotkaj się z nami w wybranym mieście!
1100 zł za osobę
  • Warszawa / Wrocław / Gdańsk / Katowice / Kraków
  • Na dwa tygodnie przed szkoleniem otrzymasz SMS z przypominiem o szkoleniu oraz płatności
  • Kameralna grupa
  • Kurs TUS dwudniowy (łącznie 15 h dydaktycznych)
  • Sobota: 9:00 - 15:00
  • Niedziela: 9:00 - 15:00
  • Płatność ok.2 tygodnie przed szkoleniem na podstawie faktury

Otrzymasz certyfikat oraz zaświadczenie

potwierdzające ukończenie kursu trenera TUS, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

Teczka Trenera TUS

materiały pomocne w kontynuacji drogi Trenera TUS oraz przykładowe scenariusze zajęć. Teczka to nie tylko pomoc dydaktyczna – to kompletne narzędzie do pracy trenera, które ułatwia organizację zajęć, buduje pewność siebie i wspiera Twoją skuteczność w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Gwarancje jakości

Niezawodna jakość poparta akredytacją Mazowieckiego Kuratora Oświaty (MKO). Dodatkowo posiadamy certyfikat ISO 9001:2015, który gwarantuje najwyższe standardy organizacyjne i dydaktyczne naszych szkoleń.

Wybierz miasto i przejdź do terminów Kursu TUS

Dostępne terminy Kursu TUS stacjonarnie

Warszawa

Biurowiec – Biuro Turystyki Orion
ul. Racławicka 146, 02-117 WARSZAWA, 4 piętro

(wejście od ulicy Jasielskiej)

Kurs TUS - stacjonarnie w warszawie

Wrocław

pl. Solidarności 1/3/5, Wrocław

Kurs TUS - stacjonarnie we Wrocławiu

Gdańsk

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości
STARTER ul. Lęborska 3b

Kurs TUS - stacjonarnie w Gdańsku

Katowice

Wellcome Office
ul. Kościuszki 55, Katowice

Kurs TUS stacjonarnie Katowice

Bielsko-Biała

Lokalizacja pojawi się wkrótce

Formularz zgłoszeniowy Kurs Trenera TUS

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Program:

Dzień I

1.Trening Umiejętności Społecznych – dlaczego warto?

– czym jest TUS i jakie umiejętności rozwija?
– kluczowe zasady i cele TUS I i II stopnia
– uczenie przez doświadczenie – skuteczna metoda pracy
– praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2.Tworzenie efektywnych grup TUS

– jak dobrać uczestników – optymalna liczebność, wiek, podobne potrzeby
– jak stworzyć grupę, która dobrze współpracuje?

3.Emocje na start

– jak uczyć rozpoznawania i wyrażania emocji?
– emocje jako fundament efektywnej komunikacji

4.Zarządzanie emocjami i stresem

– skuteczne techniki pracy z emocjami
– jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem?

5.Komunikacja – klucz do sukcesu

– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci
– znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
– nauka słuchania, a style zachowań

Dzień II

1.Trudne sytuacje? Zawsze znajdzie się rozwiązanie

– jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami?
– konflikty w grupie – jak je rozwiązywać?
– narzędzia do pracy z agresją i wycofaniem

2.Pozytywne wzmocnienia w praktyce

–  techniki pozytywnego wzmocnienia zachowań
– skuteczna motywacja w pracy z dziećmi.

3.Praca własna trenera TUS – doskonalenie umiejętności

– jak oceniać swoje działania?
– co zrobić, aby być lepszym trenerem?

4.Kreatywne narzędzia do pracy z grupą

–  tworzenie angażujących materiałów do TUS?
– gry, karty pracy, ćwiczenia, case study – twoje narzędzia sukcesu

Dlaczego warto wybrać to szkolenie?

– Praktyczne narzędzia – poznasz sprawdzone techniki pracy z dziećmi.
– Profesjonalne wsparcie -nauczysz się, jak prowadzić efektywne zajęcia
TUS I i II stopnia.
– Kompleksowa wiedza – od emocji po rozwiązywanie konfliktów – wszystko, czego potrzebujesz, by być skutecznym trenerem
– Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – nauczysz się, jak dostosować treningi do specyficznych potrzeb osób

Poznasz metodę Kolba i zyskasz konkretne narzędzie do projektowania szkoleń, które krok po kroku przeprowadzi uczestnika przez doświadczenie, refleksje, wiedzę i praktykę

Prowadząca:

Picture of Joanna Pomagruk

Joanna Pomagruk

Certyfikowana trenerka i wykładowczyni w zakresie umiejętności interpersonalnych, specjalizująca
się w TUS I i II stopnia, także dla osób ze spektrum autyzmu. Instruktorka odnowy psychosomatycznej oraz mediatorka sądowa w sprawach cywilnych, karnych i nieletnich. Absolwentka studiów z oligofrenopedagogiki, psychologii i zarządzania kapitałem ludzkim, a także studiów podyplomowych z mediacji i dialogu motywującego. Ukończyła szkołę trenerską i zdobyła kwalifikacje menedżera innowacji HR. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Wrocławskiego.

I CZĘŚĆ – dzień 1

1. Czym jest TUS – historia i wprowadzenie w terminologię

2. Kto i gdzie może prowadzić TUS

3. Czym są i jak rozwijać umiejętności społeczne

  • osiem ważnych obszarów umiejętności społecznych
  • czego dziecko potrzebuje do rozwoju
  • etapy rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka
  • zaburzenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka
  • rodzaje zajęć rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne

4. Etapy pracy na TUS – praktyczne wskazówki

  • jak skutecznie dobrać grupę TUS-ową
  • od rozmowy wstępnej, do diagnozy
  • przygotowanie dziecka do zajęć
  • harmonogram spotkania
  • dokumentacja- o czym nie możesz zapomnieć

5. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych

  • zachowania trudne- czym są
  • korygowanie zachowań trudnych

6. Schemat prowadzenia zajęć TUS- jak tworzyć scenariusze

II CZĘŚĆ – dzień 2

1. Autyzm – próba zdefiniowania, historia i badania.

  • funkcjonowanie osób ze spectrum autyzmu
  • zaburzenia współistniejące i wtórne

2. Rozwój społecznych w spectrum autyzmu

  • triada zaburzeń autystycznych
  • prawdziwe kamienie milowe, których nie sposób nie zauważyć

3. Diagnoza funkcjonowania społecznego dzieci z ASD

  • obszary diagnozy
  • narzędzia diagnostyczne

4. Planowanie terapii osób ze spectrum autyzmu

  • współpraca z dzieckiem
  • współpraca z rodzicami
  • przygotowanie do prowadzenia zajęć

5. Terapia w oparciu o triadę zaburzeń autystycznych

  • budowanie relacji
  • wspieranie i ćwiczenie konkretnych umiejętności
  • wybór odpowiednich metod i narzędzi
  • inspiracje ćwiczeń

6. Podsumowanie zajęć

  • Zakończenie, podsumowanie, pytani i odpowiedzi, ewaluacja

Prowadząca:

Picture of Monika Sikorska

Monika Sikorska

Certyfikowany Trener i Konsultant w zakresie rozwoju osobistego oraz Interwencji Kryzysowych. Pedagog, Mediator szkolny, Doradca zawodowy i Trener TUS. Od 18 lat działa w obszarze edukacji i szkoleń, prowadząc autorskie warsztaty, treningi i konsultacje dla osób poszukujących zmiany, będących w procesie rozwoju, dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób ze specjalnymi potrzebami. W pracy łączy podejście praktyczne z nurtem psychologii pozytywnej, wspierając rozwój samoświadomości, komunikacji, regulacji emocji i umiejętności społecznych.

DZIEŃ I – Fundamenty TUS-u.

1. Czym jest TUS

  • Definicja i główne założenia
  • Klasyczne vs elastyczne podejście
  • TUS jako forma terapii grupowej

2. Rozpoznawanie potrzeb

  • Obserwacja zachowań dzieci
  • Rozmowy wstępne z dzieckiem i rodzicem
  • Diagnoza potrzeb społeczno-emocjonalnych

3. Kompetencje społeczno-emocjonalne

  • Przegląd kluczowych kompetencji rozwijanych podczas zajęć (poznanie 70 kompetencji społeczno-emocjonalnych)
  • Wpływ kompetencji na funkcjonowanie dziecka

4. Zasady prowadzenia TUS

  • Modelowanie, ćwiczenie, wzmacnianie, generalizacja
  • Bezpieczeństwo, dobrowolność, rytuały
  • Struktura zajęć i cykl treningowy

5. Tworzenie grupy

  • Dobór uczestników i poziomów trudności
  • Rozpoznanie, gdy potrzeby dziecka przekraczają możliwości grupy

6. Cele zajęć

  • Cele jako drogowskazy: wiedza, umiejętności, wartości
  • Pisanie jasnych i praktycznych celów
  • Indywidualizacja oczekiwań

7. Praca z dziećmi neuroatypowymi

  • Charakterystyka dzieci z ADHD, zespołem Aspergera, ze spektrum autyzmu
  • Dostosowanie metod i komunikacji

DZIEŃ II – Działanie, proces i praktyka 

1. Wprowadzanie zasad i motywacji

  • Jasne zasady budujące bezpieczeństwo
  • Systemy motywacyjne działające w praktyce

2. Planowanie etapów

  • Rozkładanie nauki na małe kroki (kroki umiejętności)
  • Sekwencja od prostych do złożonych umiejętności

3. Ćwiczenia i narzędzia

  • Praktyczne gry i zabawy
  • Praca z historiami, opowieściami i refleksją
  • Scenariusze zajęć do wykorzystania i modyfikowania

4. Cykl Kolba

  • Doświadczenie → przemyślenia → teoria → praktyka
  • Jak tłumaczyć dzieciom i młodzieży ten proces

5. Praca z grupą

  • Reagowanie na to, co dzieje się „tu i teraz”
  • Elastyczność i uważność
  • TUS  w większej grupie w klasie – praktyczne podejście

6. Wzmacnianie umiejętności

  • Modelowanie, odgrywanie ról
  • Informacja zwrotna, która motywuje
  • Generalizacja: jak przenieść naukę do codzienności

7. Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami

  • Reagowanie bez oceniania
  • Skuteczne reakcje na złość, wycofanie, agresję

8. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach

  • Język wspierający, nie oceniający
  • Praca na zasobach dziecka
  • Relacje oparte na szacunku i empatii

Prowadząca:

Picture of Edyta Gawlak

Edyta Gawlak

Psycholożka, trenerka Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz certyfikowana facylitatorka, specjalizująca się w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci, młodzieży i dorosłych. Od kilku lat prowadzi zajęcia TUS, w tym z dziećmi w spektrum autyzmu, wspierając je w rozwijaniu komunikacji, samoświadomości i umiejętności radzenia sobie z emocjami.

PROGRAM:

Podstawy teoretyczne TUS        

  • definicja TUS
  • zasady realizacji TUS
  • świadomość i celowość TUS – treningowy schemat „szóstki”

Tworzenie grup TUS      

  • zasady tworzenia grup TUS
  • narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
  • narzędzia diagnozy potrzeb dziecka
  • analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS             

  • zasady konstruowania planu TUS
  • przykładowe narzędzie służące wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestników TUS
  • teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

  • cele główne i szczegółowe TUS
  • z poziomu wiedzy
  • z poziomu umiejętności
  • z poziomu wartości
  • cele wtórne TUS
  • podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS          

  • zasady prowadzenia treningu TUS
  • wielkość grupy
  • czas realizacji
  • osoba prowadząca TUS
  • dobrowolność udziału
  • głody psychologiczne
  • rytuały (otwierający/zamykający)
  • kontraktowanie
  • cykl TUS
  • doświadczenie
  • refleksja poznawcza
  • generalizacja
  • cykl Kolba
  • doświadczenie
  • refleksja
  • teoria
  • praktyka

Prowadząca:

Picture of Iwona Jędruszczuk

Iwona Jędruszczuk

trener TUS, TKZ, TZA, pedagog, facylitator i mediator.
Absolwentka pedagogiki oraz studiów podyplomowych z mediacji, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neuroedukacji. Posiada szeroką wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa i kryminologii, pozwalającą na diagnozowanie problemów wychowawczych, edukacyjnych i społecznych oraz tworzenie programów profilaktycznych i edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczestników.