Kurs Trenera TUS I i II stopnia - Online

– zostań certyfikowanym specjalistą od Treningu Umiejętności Społecznych bez wychodzenia z domu!

Czy marzysz o zdobyciu praktycznych kompetencji w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą w obszarze rozwoju społecznego?
Nasz certyfikowany Kurs TUS (Trening Umiejętności Społecznych) online to doskonałe rozwiązanie dla
pedagogów, nauczycieli, terapeutów, psychologów oraz wszystkich osób pracujących z grupami dzieci i młodzieży.

Szkolenie odbywa się w pełni zdalnie – bez konieczności dojazdów i dodatkowych kosztów. Dzięki nowoczesnej platformie online i doświadczeniu naszych trenerów, otrzymujesz profesjonalną wiedzę i praktyczne narzędzia do prowadzenia zajęć TUS w swojej pracy.

Online

Kurs TUS Online – Certyfikowane kurs bez wychodzenia z domu
799 zł za osobę
  • Platforma ClickMeeting (Online na żywo w czasie rzeczywistym)
  • Na jeden dzień przed szkoleniem otrzymasz przypomnienie SMS
  • Kurs TUS dwudniowy (sobota i niedziela)
  • Sobota: 9:00 - 15:00
  • Niedziela: 9:00 - 15:00
  • Płatność na podstawie faktury wystawianej po szkoleniu. Na życzenie możemy wystawić fakturę także od razu po zapisie lub według ustaleń.

Otrzymasz certyfikat oraz zaświadczenie

potwierdzające ukończenie kursu trenera TUS, wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

Pakiet materiałów szkoleniowych

materiały pomocne w kontynuacji drogi Trenera TUS oraz przykładowe scenariusze zajęć

Gwarancje jakości

Niezawodna jakość poparta akredytacją Mazowieckiego Kuratora Oświaty (MKO). Dodatkowo posiadamy certyfikat ISO 9001:2015, który gwarantuje najwyższe standardy organizacyjne i dydaktyczne naszych szkoleń.

Dostępne terminy Kursu TUS online

Listopad

22-23.11.2025 r.

Brak wolnych miejsc - zapraszamy na kolejne terminy!

Grudzień

Styczeń

Luty

Marzec

Kwiecień

Formularz zgłoszeniowy Kurs Trenera TUS I i II stopnia

Uwaga! Informacje odnośnie płatności:
🔹 Kurs TUS onlinepłatność po zakończeniu kursu, na podstawie elektronicznej faktury – (o fakturze powiadomimy SMS-em)
🔹 Kurs TUS stacjonarnypłatność przed rozpoczęciem kursu; fakturę wystawimy około 2 tygodnie przed terminem – (o fakturze powiadomimy SMS-em)
* W razie potrzeby wcześniejszej faktury – posiadamy taką opcję! Zaznacz ją w punkcie „Termin płatności”, a szczegóły opisz w „Uwagi i ustalenia”

Przewijanie do góry

DZIEŃ I – Fundamenty TUS-u.

1. Czym jest TUS

  • Definicja i główne założenia
  • Klasyczne vs elastyczne podejście
  • TUS jako forma terapii grupowej

2. Rozpoznawanie potrzeb

  • Obserwacja zachowań dzieci
  • Rozmowy wstępne z dzieckiem i rodzicem
  • Diagnoza potrzeb społeczno-emocjonalnych

3. Kompetencje społeczno-emocjonalne

  • Przegląd kluczowych kompetencji rozwijanych podczas zajęć (poznanie 70 kompetencji społeczno-emocjonalnych)
  • Wpływ kompetencji na funkcjonowanie dziecka

4. Zasady prowadzenia TUS

  • Modelowanie, ćwiczenie, wzmacnianie, generalizacja
  • Bezpieczeństwo, dobrowolność, rytuały
  • Struktura zajęć i cykl treningowy

5. Tworzenie grupy

  • Dobór uczestników i poziomów trudności
  • Rozpoznanie, gdy potrzeby dziecka przekraczają możliwości grupy

6. Cele zajęć

  • Cele jako drogowskazy: wiedza, umiejętności, wartości
  • Pisanie jasnych i praktycznych celów
  • Indywidualizacja oczekiwań

7. Praca z dziećmi neuroatypowymi

  • Charakterystyka dzieci z ADHD, zespołem Aspergera, ze spektrum autyzmu
  • Dostosowanie metod i komunikacji

DZIEŃ II – Działanie, proces i praktyka 

1. Wprowadzanie zasad i motywacji

  • Jasne zasady budujące bezpieczeństwo
  • Systemy motywacyjne działające w praktyce

2. Planowanie etapów

  • Rozkładanie nauki na małe kroki (kroki umiejętności)
  • Sekwencja od prostych do złożonych umiejętności

3. Ćwiczenia i narzędzia

  • Praktyczne gry i zabawy
  • Praca z historiami, opowieściami i refleksją
  • Scenariusze zajęć do wykorzystania i modyfikowania

4. Cykl Kolba

  • Doświadczenie → przemyślenia → teoria → praktyka
  • Jak tłumaczyć dzieciom i młodzieży ten proces

5. Praca z grupą

  • Reagowanie na to, co dzieje się „tu i teraz”
  • Elastyczność i uważność
  • TUS  w większej grupie w klasie – praktyczne podejście

6. Wzmacnianie umiejętności

  • Modelowanie, odgrywanie ról
  • Informacja zwrotna, która motywuje
  • Generalizacja: jak przenieść naukę do codzienności

7. Praca z emocjami i trudnymi zachowaniami

  • Reagowanie bez oceniania
  • Skuteczne reakcje na złość, wycofanie, agresję

8. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach

  • Język wspierający, nie oceniający
  • Praca na zasobach dziecka
  • Relacje oparte na szacunku i empatii

Prowadząca:

Picture of Edyta Gawlak

Edyta Gawlak

Psycholożka, trenerka Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz certyfikowana facylitatorka, specjalizująca się w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci, młodzieży i dorosłych. Od kilku lat prowadzi zajęcia TUS, w tym z dziećmi w spektrum autyzmu, wspierając je w rozwijaniu komunikacji, samoświadomości i umiejętności radzenia sobie z emocjami.

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

1. Model kształtowania umiejętności społecznych według Arnolda Goldsteina

  • Omówienie teoretycznych podstaw Treningu Umiejętności Społecznych.
  • Założenia modelu Goldsteina jako fundamentu pracy nad kształtowaniem zachowań prospołecznych.
  • Struktura procesu uczenia umiejętności społecznych, rola modelowania, odgrywania ról i  informacji zwrotnej.

2. Zasady prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych

  • Przygotowanie i organizacja zajęć TUS. Etapy pracy z grupą: budowanie relacji, rozwój kompetencji i utrwalanie umiejętności.
  • Znaczenie spójności, konsekwencji i pozytywnego wzmocnienia.
  • Omówienie struktury sesji terapeutycznej.

3. Dobór uczestników i tworzenie grup terapeutycznych

  • Kryteria kwalifikacji uczestników zajęć; analiza wieku, poziomu funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz występujących trudności.
  • Wykorzystanie wywiadu z rodzicami, obserwacji i narzędzi diagnostycznych w procesie doboru do grupy.

4. Dostosowywanie planu zajęć do indywidualnych potrzeb uczestników

  • Zasady indywidualizacji w pracy grupowej.
  • Modyfikacja celów, metod i materiałów dydaktycznych w zależności od możliwości i ograniczeń uczestników.
  • Przykłady adaptacji programów dla dzieci ze spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami zachowania.

5. Formy i metody pracy w TUS

  • Omówienie różnorodnych form aktywizujących: praca indywidualna, w parach, w małych grupach.
  • Wykorzystanie dramy, symulacji, gier społecznych, treningów zadaniowych.
  • Budowanie bezpiecznej przestrzeni do uczenia się i eksperymentowania społecznego.

6. Trudne sytuacje podczas zajęć – strategie reagowania

  • Rozpoznawanie i analiza zachowań trudnych w grupie.
  • Strategie radzenia sobie z oporem, wycofaniem, agresją czy nadaktywnością.
  • Zasady komunikacji wspierającej, techniki deeskalacji i budowania poczucia bezpieczeństwa uczestników.

7. Motywacja w procesie terapii – budowanie zaangażowania uczestników

  • Mechanizmy motywacji wewnętrznej i zewnętrznej.
  • Tworzenie systemów wzmocnień pozytywnych i zasad motywacyjnych dopasowanych do wieku oraz możliwości grupy
  • Rola pochwały, kontraktu i przewidywalności działań w utrzymaniu zaangażowania.

8. Modelowanie i generalizacja umiejętności społecznych

  • Techniki modelowania i odgrywania ról w procesie uczenia zachowań społecznych.
  • Utrwalanie i przenoszenie nabytych umiejętności do codziennych sytuacji – szkoła, dom, grupa rówieśnicza.
  • Przykłady działań wspierających generalizację efektów

9. Współpraca z rodzicami i opiekunami w procesie TUS

  • Rola rodziców w utrwalaniu efektów terapii.
  • Formy współpracy i komunikacji: konsultacje, informacje zwrotne, wspólne ustalanie celów
  • Wdrażanie strategii wspierających w środowisku domowym i szkolnym.

Prowadząca:

Ewelina Pikuła

magister pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z terapią pedagogiczną, pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta ręki, logopeda, terapeuta Treningu Umiejętności Społecznych (TUS), certyfikowany instruktor Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne oraz Sensoplastyki, a także trener oświaty. Specjalizuje się w terapii funkcji manualnych, grafomotoryce, usprawnianiu motoryki małej, wspieraniu rozwoju komunikacji językowej oraz rozwijaniu kompetencji społecznych u dzieci. Posiada bogate doświadczenie w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych, w tym w zakresie edukacji włączającej, diagnozy i terapii zaburzeń motoryki małej, trudności logopedycznych oraz problemów społecznych. Jako trener oświaty prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pedagogów oraz rodziców z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej, a także terapii ręki, logopedii, Treningu Umiejętności Społecznych, integracji sensorycznej, Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne i Sensoplastyki. W swojej pracy kładzie nacisk na praktyczne podejście do edukacji i terapii oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka.

PROGRAM:

Podstawy teoretyczne TUS        

  • definicja TUS
  • zasady realizacji TUS
  • świadomość i celowość TUS – treningowy schemat „szóstki”

Tworzenie grup TUS      

  • zasady tworzenia grup TUS
  • narzędzia diagnozy źródeł problemów dzieci kierowanych na TUS
  • narzędzia diagnozy potrzeb dziecka
  • analiza oczekiwań uczestników po pierwszym dniu szkolenia

Planowanie TUS             

  • zasady konstruowania planu TUS
  • przykładowe narzędzie służące wypracowaniu systemu motywacyjnego uczestników TUS
  • teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera w projektowaniu TUS

Przygotowanie konspektu TUS

  • cele główne i szczegółowe TUS
  • z poziomu wiedzy
  • z poziomu umiejętności
  • z poziomu wartości
  • cele wtórne TUS
  • podstawowa struktura prowadzenia jednego treningu TUS (jednej jednostki)

Prowadzenie TUS          

  • zasady prowadzenia treningu TUS
  • wielkość grupy
  • czas realizacji
  • osoba prowadząca TUS
  • dobrowolność udziału
  • głody psychologiczne
  • rytuały (otwierający/zamykający)
  • kontraktowanie
  • cykl TUS
  • doświadczenie
  • refleksja poznawcza
  • generalizacja
  • cykl Kolba
  • doświadczenie
  • refleksja
  • teoria
  • praktyka

Prowadząca:

Picture of Iwona Jędruszczuk

Iwona Jędruszczuk

trener TUS, TKZ, TZA, pedagog, facylitator i mediator.
Absolwentka pedagogiki oraz studiów podyplomowych z mediacji, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz neuroedukacji. Posiada szeroką wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa i kryminologii, pozwalającą na diagnozowanie problemów wychowawczych, edukacyjnych i społecznych oraz tworzenie programów profilaktycznych i edukacyjnych dostosowanych do potrzeb uczestników.