Skuteczne tworzenie i aktualizacja programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2025/2026 z uwzględnieniem diagnozy i kierunków polityki MEN

📆 Terminy szkolenia:

  • 11.09.2025 r.
  • 19.09.2025 r.

🕔 Godzina: 9:00 – 12:00

🧾 Cena: 300 zł/os

 💻Forma szkolenia: Online na żywo lub wykup nagrania

📌 Nie możesz uczestniczyć na żywo?
Nic straconego! Zakup dostęp do nagrania i skorzystać z wiedzy w dogodnym momencie.

✅ Dostęp 24/7
✅ Materiały szkoleniowe w pakiecie
✅ Certyfikat po obejrzeniu

Koszt zawiera:

📕Elektroniczne zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3

📄Pakiet materiałów szkoleniowych.

Korzyści z udziału:

  • Zdobędziesz praktyczną wiedzę na temat opracowywania i modyfikowania Programu wychowawczo–profilaktycznego zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi MEiN.
  • Otrzymasz gotowe narzędzia diagnostyczne, wzory raportów oraz przykładowe zapisy do programu.
  • Dowiesz się, jak przeprowadzić diagnozę środowiska szkolnego oraz czynników ryzyka
    i chroniących.
  • Poznasz przykładowe rozwiązania i dobre praktyki w zakresie działań wychowawczych
    i profilaktycznych.
  • Nauczysz się planować i przeprowadzać ewaluację programu, by skutecznie go rozwijać

     

Program szkolenia:

1.Podstawy prawne i aktualne wytyczne MEN dotyczące programu wychowawczo–profilaktycznego:

  • obowiązki szkoły wynikające z przepisów prawa;
  • terminy i zakres odpowiedzialności.

2. Priorytety polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 w obszarze wychowania i profilaktyki – jak je skutecznie wdrożyć w programie?

3. Diagnoza środowiska szkolnego – kluczowy element opracowania programu:

  • identyfikacja czynników ryzyka i chroniących;
  • gotowe narzędzia badawcze, przykładowe raporty i wzory sprawozdań.

4. Diagnoza potrzeb uczniów i ich interpretacja w kontekście działań profilaktycznych:

  • kwestionariusze, wywiady, obserwacja
  • co się sprawdza?

5. Działania wychowawcze i profilaktyczne w praktyce:

  • przykłady interwencji i rozwiązań systemowych;
  • jak planować działania informacyjne i edukacyjne?

6. Cele, zadania i treści programu zgodne z wytycznymi MEN i potrzebami uczniów

  • jak formułować zapisy, by były konkretne i możliwe do realizacji?

7. Rola rady pedagogicznej, specjalistów i rodziców w tworzeniu oraz wdrażaniu programu:

  • współpraca i komunikacja w procesie opracowywania dokumentu.

8. Realizacja programu wychowawczo–profilaktycznego w praktyce szkolnej:

  • dokumentowanie działań, integracja z innymi planami szkoły.

9. Ewaluacja programu – jak ją przeprowadzić i wykorzystać wyniki?

  • metody, narzędzia, przykładowe wnioski.

10. Pytania, odpowiedzi, dyskusja z uczestnikami.

Aneta Bartoszczyk – Trochimiuk – certyfikowany trener, coach, edukator, wykładowca akademicki; wieloletni dyrektor szkoły oraz wizytator w kuratorium oświaty. Absolwentka studiów wyższych magisterskich na kierunku filologia polska na UMCS w Lublinie, a także podyplomowych studiów z zakresu zarządzania oświatą. Ukończyła również akredytowane przez Izbę Coachingu podyplomowe studia coaching i mentoring na UMCS w Lublinie. Edukacja jest jej pasją – od lat wspiera nauczycieli oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w rozwijaniu ich potencjału dydaktycznego, merytorycznego oraz mentalnego. Swoje doświadczenie i pasję realizuje jako dyrektor niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli Eureka Centrum Kształcenia.

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych

Formularz zgłoszeniowy

Przewijanie do góry

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”