UDL w praktyce -
jak projektować nauczanie dla wszystkich uczniów

Szczegóły szkolenia:
  • 20.10.2025 r.
  • 17:00 - 20:00
  • Online na żywo
  • 250 zł/os
  • Możliwość zakupu nagrania ze szkolenia

Uczestnik otrzyma:

  • Zaświadczenie ukończenia szkolenia
  • Pakiet materiałów szkoleniowych

Adresaci: nauczyciele i nauczycielki przedszkola oraz szkoły podstawowej

Cel szkolenia: Uczestnicy poznają założenia koncepcji UDL oraz sposoby jej zastosowania w codziennej pracy dydaktycznej, tak by zwiększać dostępność, zaangażowanie i efektywność uczenia się wszystkich uczniów.

Korzyści:

  • rozumieją podstawy UDL i jego znaczenie w edukacji włączającej,
  • potrafią dostosować swoje działania dydaktyczne do potrzeb zróżnicowanej grupy uczniów,
  • opracowują szkic zajęć z wykorzystaniem zasad UDL,
  • planują konkretne kroki wdrożenia UDL w praktyce szkolnej.

Program szkolenia:

1. Dlaczego UDL? Fundamenty koncepcji

  • Różnorodność uczniów – fakty, mity i wyzwania.
  • Krótkie wprowadzenie do idei UDL – historia, powiązanie z neuronauką.
  • 3 filary UDL: Zaangażowanie – Reprezentacja – Działanie i Ekspresja.
  • Przykłady z praktyki: co się dzieje, gdy projektujemy “dla przeciętnego ucznia”?

2. Trzy filary UDL w działaniu

  • Jak angażować uczniów z różnych poziomów motywacji i wrażliwości?
  • Jak różnicować sposoby przekazywania treści (wizualnie, słuchowo, kinestetycznie)?
  • Jak umożliwiać różnorodne formy ekspresji i oceniania uczniów?

3. Projektowanie lekcji w duchu UDL

„UDL w trzech krokach” – model planowania lekcji:

  1. Określ cel uczenia się,
  2. Zidentyfikuj bariery,
  3. Zastosuj elastyczne rozwiązania.
  4. Przykłady adaptacji: materiały, tempo, przestrzeń, technologie.

4. UDL w kulturze szkoły

  • Co wspiera, a co blokuje wdrażanie UDL w szkole?
  • Rola nauczyciela, zespołu i dyrektora.
  • UDL jako element edukacji włączającej i rozwoju szkoły uczącej się.

Prowadząca: Pedagożka specjalna, nauczycielka dyplomowana, trenerka. Od 17 lat związana z edukacją, z doświadczeniem zarówno w pracy z uczniami, jak i w obszarze organizacji pracy szkoły. Ma bogate przygotowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Ekspertka w ogólnopolskich projektach dotyczących edukacji włączającej. Prowadzi szkolenia dla kadr oświatowych w całej Polsce, wspierając nauczycieli, specjalistów i dyrektorów w rozwijaniu kompetencji potrzebnych do pracy z grupami zróżnicowanymi. Wykładowczyni i edukatorka na studiach podyplomowych dla nauczycieli, terapeutów i innych specjalistów. Certyfikowana trenerka – Trener grupy i Trener dobrostanu – wspierająca kadrę w rozwijaniu kompetencji i dbaniu o równowagę w pracy zawodowej.

Formularz zgłoszenia

Przewijanie do góry

Program:

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Prowadząca:

Picture of Monika Kolon

Monika Kolon

Pedagog i socjolog (UW), oligofrenopedagog, socjoterapeutka. Od 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą, w tym z osobami ze spektrum autyzmu oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Trener umiejętności społecznych dla grup w wieku przedszkolnym, szkolnym, młodzieży i młodych dorosłych. Na co dzień nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.