Mutyzm wybiórczy - przyczyny milczenia dziecka, metody terapii zaburzenia

📆 Termin: 9.01.2025 r. (Czwartek)

🕔 Godzina: 17:30 – 19:30

🧾 Cena: 200 zł/os

 💻Forma: Online na żywo 

Koszt zawiera:

  • Pakiet materiałów szkoleniowych
  • Zaświadczenie dla każdego uczestnika wydane  na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe, które polega na niemożności mówienia w określonych sytuacjach, mimo że osoba chora potrafi mówić w innych okolicznościach, zwykle w gronie bliskich osób, np. w rodzinie. Dzieci i dorośli z mutyzmem wybiórczym często nie wypowiadają się w szkole, w pracy, w kontaktach z obcymi ludźmi lub w innych sytuacjach społecznych, choć w innych warunkach nie mają problemów z mówieniem.

ADRESACI: Zainteresowani nauczyciele, pedagodzy, logopedzi, rewalidatorzy chcący wykorzystać na swoich zajęciach ciekawe i atrakcyjne metody pracy  z uczniem z mutyzmem.

CELE SZKOLENIA: Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli, pedagogów, terapeutów, logopedów w umiejętność wykorzystania materiałów, gier, programów  multimedialnych i edukacyjnych dostępnych na rynku i w internecie w pracy z uczniami z mutyzmem.

Korzyści: Nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do komunikowania się z dziećmi z mutyzmem wybiórczym. Poznanie istoty i objawów zaburzeń , sposobów diagnozowania oraz konkretnych metod przydatnych w terapii dzieci z MW.

PROGRAM:

  1. Charakterystyka mutyzmu wybiórczego: propozycje terminologiczne, czynniki etiologiczne, objawy, funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym i edukacyjnym.
  2. Propozycje schematu diagnostycznego mutyzmu wybiórczego: kryteria diagnostyczne (ICD-10, DSM-V), diagnoza różnicowa, wybrane metody diagnostyczne.
  3. Diagnoza mutyzmu i jego rodzaje
  4. Propozycje terapeutyczne dla mutyzmu wybiórczego: etapy i fazy pracy, konkretne oddziaływania terapeutyczne w oparciu o przykłady, zasady współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym/przedszkolnym.
  5. Część praktyczna: budowanie planu terapii, tworzenie propozycji ćwiczeń, w tym wykorzystaniem TIK.

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych

Formularz zgłoszeniowy

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”