Efektywna współpraca z rodzicami uczniów.

📆 Termin: 29.10.2024 r. (Niedziela)

🕔 Godzina: 17:00 – 19:00

🧾 Cena: 350 zł/os

 💻Forma: Online na żywo 

Koszt zawiera:

  • Pakiet materiałów szkoleniowych
  • Zaświadczenie dla każdego uczestnika wydane  na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Zapraszamy nauczycieli i dyrektorów szkół oraz przedszkoli na szkolenie „Efektywna współpraca z rodzicami uczniów”. Współpraca z rodzicami to klucz do sukcesu edukacyjnego i wychowawczego dzieci. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jak budować otwarty dialog, skutecznie rozwiązywać konflikty oraz angażować rodziców w życie szkoły i przedszkola. Program obejmuje praktyczne narzędzia komunikacyjne, sposoby na włączanie rodziców w proces edukacyjny oraz tworzenie atmosfery współpracy i zaufania. Dzięki warsztatom i analizie rzeczywistych przypadków, uczestnicy nabędą umiejętności pozwalające na tworzenie silnych partnerstw z rodzicami,
co przyczyni się do lepszego rozwoju dzieci.

Cele szkolenia: celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli oraz dyrektorów szkół i przedszkoli
do budowania skutecznej współpracy z rodzicami. Program dostarcza narzędzi i metod do rozwijania dialogu, wzajemnego zrozumienia oraz partnerstwa w procesie wychowawczo-dydaktycznym, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne uczniów oraz budowanie pozytywnego klimatu w placówkach.

Program szkolenia:

1. Znaczenie współpracy z rodzicami w procesie edukacyjnym:
– wpływ zaangażowania rodziców na rozwój dziecka i wyniki edukacyjne;
– modele współpracy: partnerstwo, komunikacja, wspólne cele;
– bariery we współpracy – jak je rozpoznawać i przezwyciężać.

2. Podstawy prawne współpracy z rodzicami:
– prawa i obowiązki rodziców oraz szkoły w procesie edukacyjnym;
– obowiązki nauczyciela i dyrektora w zakresie komunikacji i współpracy z rodzicami;
– regulacje dotyczące angażowania rodziców w życie placówki (statut, regulaminy).

3.Budowanie zaufania i skutecznej komunikacji z rodzicami:
– zasady skutecznej komunikacji: otwartość, empatia, jasność przekazu;
– asertywność w komunikacji z rodzicami;
– rola aktywnego słuchania w relacjach z rodzicami;
– komunikacja niewerbalna – jak wpływa na budowanie relacji.

4. Wykorzystanie różnych kanałów komunikacji:
– spotkania indywidualne, zebrania grupowe, konsultacje;
– wykorzystanie nowoczesnych technologii (e-dziennik, e-maile, platformy komunikacyjne);
– dobór odpowiednich form komunikacji do różnych sytuacji (informowanie, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie).

5. Rozwiązywanie konfliktów i negocjacje z rodzicami:
– diagnozowanie problemów w komunikacji z rodzicami;
– techniki mediacji i rozwiązywania konfliktów;
– radzenie sobie z trudnymi rozmowami i emocjami rodziców. 

6. Angażowanie rodziców w życie szkoły i przedszkola:
– formy zaangażowania rodziców: udział w wywiadówkach, spotkaniach, warsztatach;
– organizowanie wspólnych wydarzeń – dni otwarte, festyny, projekty edukacyjne;
– współpraca w tworzeniu programów wsparcia dla dzieci (np. dzieci z trudnościami edukacyjnymi).

7. Praktyczne narzędzia i techniki współpracy z rodzicami:
– tworzenie planów współpracy z rodzicami;
– planowanie i realizacja systematycznej współpracy z rodzicami w ciągu roku szkolnego;
– opracowanie harmonogramu spotkań i wydarzeń angażujących rodziców;
– monitoring i ewaluacja efektywności współpracy z rodzicami.
– prowadzenie indywidualnych rozmów wspierających rodziców w wyzwaniach związanych z edukacją i wychowaniem;
– pomoc w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i społecznych dzieci we współpracy z rodzicami;
– jak tworzyć atmosferę zaufania i otwartości podczas indywidualnych spotkań.

8. Case studies i warsztaty praktyczne:
– analiza przypadków: przykłady różnych problemów i sukcesów we współpracy z rodzicami – analiza rzeczywistych przypadków;
– wspólna diagnoza trudnych sytuacji i rozwiązywanie konfliktów na linii szkoła/przedszkole – rodzice;
– symulacje rozmów z rodzicami – jak przeprowadzać efektywne spotkania i konsultacje;
– tworzenie planów współpracy z rodzicami dostosowanych do potrzeb konkretnej szkoły lub przedszkola.

9. Podsumowanie i wnioski:
– omówienie kluczowych zagadnień szkolenia;
– wypracowanie indywidualnych planów działań dotyczących współpracy z rodzicami;
– dyskusja i wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami szkolenia.

Materiały dydaktyczne:
– Komplet materiałów szkoleniowych, przykłady narzędzi do współpracy z rodzicami, studia przypadków i scenariusze działań.

Prowadząca i autorka programu: Aneta Bartoszczyk-Trochimiuk –  Trener oświaty, mentor i coach. Specjalizuje się w prawie oświatowym, metodyce nauczania i educoachingu. Posiada w tym zakresie wszechstronne kompetencje poparte doświadczeniem zawodowym – nauczyciel dyplomowany, polonistka, wieloletni dyrektor szkoły oraz wizytator w kuratorium oświaty. Wykładowca akademicki UMCS w Lublinie i prelegentka konferencji oświatowych. Edukacja jest jej pasją – od lat opracowuje i wdraża programy oraz narzędzia wspierające dobrostan uczniów, a także wspiera nauczycieli
oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w rozwijaniu ich potencjału dydaktycznego, merytorycznego i mentalnego.

Uwagi:

  • Szkolenie odbywa się na żywo, na platformie ClickMeeting
  • Uczestnik otrzyma: zaświadczenie na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 1045 ze zm.) par. 23 ust. 2 i ust. 3 oraz pakiet materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
  • Możliwość konsultacji, zadawania pytań w trakcie szkolenia
  • Link aktywacyjny wyślemy 1 dzień przed szkoleniem na adres e-mail podany w formularzu zgłoszenia
  • Fakturę wystawiamy po szkoleniu elekronicznie.

Prosimy o podawania w zgłoszeniu osobistych adresów mailowych do wysłania linku na szkolenie oraz zaświadczenia i materiałów szkoleniowych.

Formularz zgłoszeniowy

Scroll to Top

PROGRAM TUS (MK)

1. Podstawy teoretyczne TUS

  • cel i założenia TUS
  • oddziaływanie przez modelowanie, ćwiczenie zachowania, wzmacnianie i generalizację
  • instrukcje, wizualizacje, scenki, rola informacji zwrotnej

2. Tworzenie grup TUS

  • rola prowadzących
  • właściwy dobór do grup
  • rozmowa wstępna z rodzicem
  • rozmowa wstępna z dzieckiem (diagnoza)
  • wskazania do pracy indywidualnej

3. Prowadzenie grup, praca „tu i teraz”, proces grupowy

  • struktura zajęć: plan zajęć stacjonarnych
  • tworzenie systemu zasad i systemu motywacyjnego
  • konstruowanie wzmacniających komunikatów
  • praca z emocjami dziecka
  • praca  z trudnymi zachowaniami
  • współpraca z rodzicami

4. Trening Społeczny

  • planowanie tematów dostosowanych do potrzeb uczestników
  • przygotowywanie materiałów na zajęcia
  • przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy

5. Zakończenie

Podsumowanie warsztatów, dyskusja, ewaluacja, test podsumowujący zdobytą wiedzę.

6. Materiały dla uczestników (wersja elektroniczna):

  • KAMIENIE MILOWE
  • narzędzia TUS
  • przykładowy plan TUS
  • przykłady instrukcji
  • karty emocji
  • linki do filmów

Wykładowca: Monika Kolon: Pedagog, socjolog, trener umiejętności społecznych w obszarze komunikacji, kreatywności i automotywacji; pracuje z dziećmi i młodzieżą; szkoli dorosłych, prowadzi autorskie programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW, uczestniczka kursu „Terapia poznawczo – behawioralna dzieci i młodzieży”